pengikut pemudattbc

Jumaat, 16 September 2011

Intipati Tazkirah Ustaz Azhar Idrus Alor Star

Alhamduillah. Sementar tadi bersama seorang sahabat Naim pergi dengar kuliah Ustaz Azhar Idrus. Hebat sangat. Ramai yang datang. kebanyakkan belia . Di anggap dalam 50 k. termasuk yang tidak hadir. hehe

Di samping dengar kuliah , ustaz pandai bercoleteh di dalam loghat kedah. Banyak hadirin tertawa dengan gaya ustaz azhar idrus.Di samping itu, Naim ada catat beberapa ilmu untuk tatapan anda. 

1) Wajib hamba kepada Allah swt semata-mata
* Ustaz menerangkan kehidupan kita di dunia. di lahirkan oleh Allah untuk beribadat kepada Allah.Kita sahabat hamba wajib patuh dengan segala arahan allah sama ada larangan dan suruhan.

2) Tukar agama kerna nak main-main
* Ustaz menerangkan banyak orang Islam tahu hukum halal dan haram.tetapi banyak cari yang haram. Contohnya , banyak umat islam masuk Akademi Fantasia demi kejar dunia semata-mata. Sampai tukar agama dengan duniawi.

3)Cari ilmu, fardhu kepada orang beriman
*Kekadang kita lebih kepada dunia semata-mata. Kalau dengar cerita tv bersiri, sanggup tak pergi surau/masjid kalau ada pengajian kitab.Tetapi kalau itu orang beriman, mereka tinggal dunia sekejap nak cari bekalan untuk akhirat.

4) 1 jam belajar agama,kira seri kerja untuk duniawi.
*Hampa kerja sehari berapa jam? 8jam kan. Ok. kalau macam itu, luangkan satu jam untuk mengaji bersama ustaz di masjid/surau.Kalau hampa boleh buat, kira seri dengan kita kerja perihal dunia dengan perihal akhirat.

5)Orang Berlawan kerana dunia.
* Lihat sekarang banyak sudah berlaku. Korang paham ya. ^_^

6) Berbangga dengan harta
* Sekarang manusia berbangga dengan harta. Lihat berbangga dengan rumah bernilai rm35k dan sebagainya,

7) Datang secara tak berpakaian,kembali tak berpakaian
* Jangan berlagak baik, jika ilmu(bekalan akhirat) kosong. Jangan sombong. riak dan takbur di dunia. Nanti mati, semua kebendaan tak akan bawa bersama.

8) Uzur syarie
Ustaz ada cakap kalo jadi jaga(pak guard jaga bank/jaga barang), diharuskan.(lebih afdal bertanya kepada ustaz anda, takot jawapan naim salah dari segi pendengaran,)Kalau kita nak gi solat jumaat, ada nampak orang nak ushar umah kita(rompak umah kita)dibenarkan tak pergi solat jumaat. Tapi jangan kerap macam itu.

9) Sakit, Ingat Allah
Ingatlah setiap kesakitan , adalah pemberian Allah kerna Allah sayang kepada kita.Oleh itu, Kalau sakit, setkan dalam minda. Ingatlah Allah S.W.T.

10)Berkeras tentang agama
Para suami/bapa kena berkeras tentang agama terhadap isteri dan anak-anak. Bapa/suami boleh menyuruh isteri dan anak-anak pi ngaji. lepas itu boleh pi tengok bola. :)

p/s: 10 sahaja dapat naim berkongsi kepada anda. Naim sarankan kepada semua sila rujuk semula kepada ustaz anda untuk maklumat lanjut, takut Naim ada beri salah jawapan.

Semoga remaja di Malaysia terus mencintai masjlis ilmu dan para ulamak. Wallahualam.

 

2 comments:

Yatie Awang berkata... [Reply to comment]

10 pun dah banyak ni, kakak pun akan cari info lagi nanti

aniki berkata... [Reply to comment]

ala bro,kemarin baca blog ang dah pastu malam ni aku lupa plak ada ceramah ni..aku dah niat nak pi pas baca blog ang kemarin..haiya....

Entry Paling Best

--------------