pengikut pemudattbc

Sabtu, 3 September 2011

Keluarga Sakinah

Gambaran keluarga Sakinah.

Sakinah bermaksud ketenangan. Para keluarga misti terbina dengan sakinah agar kehidupan anda akan dilimpah dengan ketenangan selalu. Mari kita lihat keluarga yang terbina tanpa asas kedamaian . Para permulaan perkhawinan mereka sungguh romantis sekali. Bercuti di luar negara. Tanda cinta kepada isteri.Begitulah kehidupan mereka. Bukan semua keluarga macam itu. Hanya sedikit sahaja. Ok.

Banyak orang cakap malah di dalam akhbar .Anak-anak yang berkelakuan kurang sopan dan tidak beradab kerana pengaruh daripada kawan-kawan. Salah!. Kenapa? Ya, anak-anak berkelakuan begitu kerana kurang kasih sayang daripada ibu bapa mereka. 

Anak-anak berumor dari 8 tahun hingga 16 tahun mereka mahu kasih sayang daripada ibu bapa mereka dan teguran dari ibu bapa mereka. Jika ibu bapa mereka berkerjaya. Keluar pagi untuk berkerja, lewat malam  baru pulang ke rumah. Bagaimana nak tahu kehidupan anak-anak mereka. Banyak ibu bapa serahkan anak-anak mereka kepada pembantu rumah sahaja.Ada apa dengan pembantu rumah , tugas mereka hanya mengemas dan hal ehwal rumah sahaja. Pemerhatian mereka cukup terbatas.Ada ibu bapa tidak sedar, ada anak mereka bawa balik teman wanita/lelaki ke rumah masuk dalam bilik secara senyap-senyap.lalu buat maksiat di atas rumah hasil halal kita. Masya Allah. Durjana punya anak. Salah siapakah? ibu bapa? tidak mahu menanggung dosa? 

di akhirat kelak. Si anak-anak tidak mahu seksaan kepada dirinya. mereka akan menuding jari kepada ibubapa mereka kerana ibu bapa tidak pernah mengajar kepada mereka. sikap mereka seperti kapal karam di lautan luas sahaja.Hanya mampu berpaut pada kayu-kayu sahaja.

Oleh itu, sebelum perkara buruk berlaku kepada keluarga anda. Didik anak-anak mu tiga perkara,boleh rujuk entry ini http://pemudattbc.blogspot.com/2011/08/ajar-anak-mu-3-perkara.html . Semoga ia manfaat kepada anda semua. Ini pandangan Naim,.. ^_^

8 comments:

Jue AbdRahman berkata... [Reply to comment]

insyaAllah.. ade anak nnt akak akan cuba didik dgn baik.. cuma masalahnye akak blum kawen jek.. hehe

wafiy suzly berkata... [Reply to comment]

bro dah boleh tulis entry2 menarik, asah bakat skit lgi boleh karang buku pulak, hehe, tak teringin ke? bukan puji saje2, ikhlas ni.

aniki berkata... [Reply to comment]

aku nak cari bini sakinah la bro..haha

naim berkata... [Reply to comment]

@Jue AbdRahman

^_^

Sama dengan Naim juga akak.. ini hanya sedikit pandangan dari kaca mata Naim. :))

naim berkata... [Reply to comment]

@wafiy suzly

Abi. tq bro. cuma perlu banyak membaca dan bergaul para ilmuan baru leh jadi penulis.

sekarang hanya terteman dengan blog. :)

Kalau tak banyak menghasil sebuah buku. cukup sehelai kertas menjadi tatapan umum.

naim berkata... [Reply to comment]

@aniki

Bagus bro..

Aku doakan.. Insha ALlah

AMeen ya Rabbi!

-Wan Siti Aisyah- berkata... [Reply to comment]

Yup, setuju jiddan dgn Naim.. Rata-rata pelajar sekolah yg akak praktikal skg ramai yg ketandusan kasih syg parent sbb busy kerja, tak selami jiwa & perasaan anak-anak.. Tu kat sekolah diaorg luahkan perasaan kat kaunselor lagi-lagi budak lelaki sebab kaunselor lebih memahami masalah diaorang.. Walaupun diaorang kekurangan kasih syg tapi akak still jaga batasan lagi serapat mana pun dgn student.. Parent kena take action agar satu hari nanti mereka tak menyesal dgn apa yg mereka lakukan skg..

naim berkata... [Reply to comment]

@-Wan Siti Aisyah-

betul akak

keluarga kena 100% pantau.

biar orang kata kuno..

Entry Paling Best

--------------