pengikut pemudattbc

Sabtu, 8 Oktober 2011

Aku Orang Timur

Salam Alaik kepada semua. Malam ni Naim nak bermuahasabah diri sedikit kepada semua.

Korang dulu-dulu masa zaman kekanak korang cam mana kehidupan hampa ek? korang dapat tak apa korang minta? Kalau hampa dapat syukurlah.

Mari kita berkongsi sedikit,masa naim darjah 6, naim minat satu permainan. minat giler permainan itu, lepas itu minta kat mak suruh mak beli. tetapi permintaan ku ditolak oleh ibuku.Ibu ku berkata kita mampu nak beli.Namun naim redha apa ibuku katakan.

Sekarang Naim dah dewasa , terkenang masa dahulu  dan Naim bandingkan remaja dan anak-anak sekarang. Zaman sekarang serba bagus. Nak makan pi mana-mana pun boleh


"Mak, nak makan pizza hut"


"Daddy nak makan kfc, "


kekadang dialog ini selalu di ucapkan anak-anak zaman moden sekarang.Namun naim tak dapat merasai pada naim zaman kekanak dahulu.Dahulu kalau sebelum pergi sekolah rendah mahupun sekolah menegah , Mak selalu masak demi anak-anak nya.Syok tau.


Hampa semua, pernah makan ubi rebus +gula?Naim selalu makan. pada zaman kekanak hingga sekarang.Hampa nak tahu zaman jepun dahulu makanan ubi rebus sangat femes pada zaman itu.Kerana pada zaman itu, beras nak dapat beras.Oleh itu, korang berada zaman mewah patut rasa syukur kepada Allah dengan nikmat yang melimpah ini.




Hiburan? hehe. nak berhibur pun dengar radio ja dahulu. pada zaman 90-an dulu konsert2 ini tak sehebat sekarang. Korang nak berhibur  , tak salah nak berhibur . Tetapi ada batas-batas nya. Korang orang timur yang ada adat dan agama.Jadi.?


fikir-fikirlah. Naim ada lagu yang sesuai untuk





Lirik lagu ini sangat bagus kepada anak-anak muda yang masih khayal kerana hasil perjuangan orang dahulu. Sila bangkit dan berdiri di atas kaki sendiri.

 

1 comments:

Yatie Awang berkata... [Reply to comment]

akak dulu pun macam tu gak naim, kehidupan susah jugalah, dulu nak sangat basikal, nak main ngan kawan2, tapi tak dapat...tak macam anak2 sekarang, sorang satu basikal, kita dulu kongsi....

tapi tang ubi rebus ngan gula tu, dulu dan sekarang kakak memang tak makan

Entry Paling Best

--------------