pengikut pemudattbc

Sabtu, 1 Oktober 2011

Hujan- Nikmat Atau Musibah?

Firman Allah :-


Dan juga Kami telah menurunkan dari langit air (hujan) yang banyak faedahnya, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu pokok-pokok tanaman (buah-buahan) dan biji-bijian yang dituai; (Qaaf 50:9 )

Sungguh indah ayat Quran ini. dan ini kelebihan hujan daripada Allah SWT. Namun masih ada manusia ada mengeluh kalau hujan turun .Mereka rasa hujan macam "bala" kepada mereka. Siapakah mereka itu? mereka ialah peniaga . Betul tak? , contohnya kalau pasar ramadhan , sedang dok berniaga tiba-tiba hujan. lalu perniaga tu mengeluh

"Peniaga: asal aku nega(berniaga) hujan, asal hujan aku bernega"

Hei bro.. ko dok marah nie, ko sedar tak? sebenarnya ko dok marah Allah sebab Allah turunkan hujan nie. Insaflah.

Sebenarnya hujan ini adalah rahmat kepada orang yang beriman kepada Allah.Hujan ini banyak manfaat kepada manusia , tau tak? contohnya kawasan Naim iaitu kampung naim banyak sawah padi. Sawah padi kena banyak ayaq  untuk penumbuhan padi yang baik.

Lupakan kita saudara kita di afrika sana. kemarau berpanjang, kalau hujan turun , mereka boleh minum air. Lihat bertapa nikmat hujan ini.Oleh itu, jangan dok marah-marah kepada hujan..

Kalau hujan turun, ucaplah Alhamduillah..

Bersyukur kepada Allah di atas nikmat hujan ini.Ok lah. ini sedikit tazkirah kepada semua dan jua diri Naim sendiri.. ^_^

Nak tengok hujan lebat di luar .. ^_^


8 comments:

Jue AbdRahman berkata... [Reply to comment]

akak sukee hujan... :)

Nurul Farhanah berkata... [Reply to comment]

Alhamdulillah ^^

Pelangi muncul lepas hujan turun. Ada makna tersirat disetiap kejadian yang berlaku.

Kita manusia hanya pandang disatu sudut sahaja, sebab tu asyik merungut - rungut kalau mendapat musibah. Padahal Allah dah aturkan segalanya.

Lain kali belajar buka mata besar2 : D

naim berkata... [Reply to comment]

@Nurul Farhanah

Like!! ^^

naim berkata... [Reply to comment]

@Jue AbdRahman

LIKE.. banyak makna 2. :P

aniki berkata... [Reply to comment]

aku kadang2 rasa nak marah kalau aku basuh kuda hitam aku kilat2 pastu hujan turun plak..aku tau setan nak jek aku supaya aku mengeluh..tapi aku set dalam pala aku hujan ni rezeki dan rahmat..1 lagi time hujan lebat ni la antara waktu yang Allah makbul doa..jadi,setan kalah ngan aku..hahaha

Yatie Awang berkata... [Reply to comment]

betul tu naim, kita tahu hujan tu nikmat buat kita, tapi jujur kakak tak mahu jadi hipoktik pada diri sendiri sebab kadang2 tak sengaja keluar sesuatu yang boleh dikatakan mengeluh, tapi alhamdulillah kakak selalu selalu beristigfar selepas itu, sbb kakak tahu itu salah

kakak ada terbaca, kalau kita berdoa di kala hujan lebat, dikatakan doa kita mudah dimakbuklan, beryl atau tidak waallahhualam

naim berkata... [Reply to comment]

@aniki

Terbaik bro .. ^_^

kuda hitam=kuda putih yg polih punya ka? haha

naim berkata... [Reply to comment]

@Yatie Awang

berdoa pada hujan insha Allah akan dimakbulkan. Insha ALlah.

Entry Paling Best

--------------