pengikut pemudattbc

Selasa, 25 Oktober 2011

Masuk Islam Dengan Kata-Kata Indah

Pagi ini naim bawakan sejarah islam. kepada semua jom selaminya.Jom renungkan 

 berlakunya peperangan diantara tentera islam dan tentera musuh islam, Saidina Ali mengejar seorang musuh dan akhirnya musuh itu jatuh dan Saidina Ali meletakkan pedang ke leher musuh tersebut..belum sempat Saidina Ali mahu memancung leher lelaki tersebut, tiba-tiba lelaki itu meludah ke muka Saidina Ali.. terus Saidina Ali melepaskan pedang dari leher lelaki tersebut..lelaki tersebut bertanya kenapa engkau Ali tidak memancung aku, jawab Saidina Ali sewaktu aku kejar untuk bunuh engkau tadi aku marah kerana engkau memusuhi islam tapi jika aku bunuh setelah engkau ludah ke muka aku tadi aku telah berdosa disebabkan aku bunuh kerana sakit hati aku disebabkan engkau meludah kepada aku..lelaki tersebut terkejut dengan jawapan Saidina Ali, lantas beliau akhirnya memeluk islam kerana kagum dengan peribadi Saidina Ali..

Di dalam peristiwa di atas. Apa yang korang dapat simpulkan. Betapa mulia hati seorang Saidina Ali..
Mampukan kita menjadi pendakwah macam Saidina Ali? Fikir2 ya

Wallahualam

6 comments:

aimie amalina berkata... [Reply to comment]

subhanallah
dalam api kemarahan, dia masih mampu berfikir
yang tindakan dia tu hanya dari amarah, bukan dari dirinya..

aduhai..
boleh ke nak jadi cm ni...

Kak Yatie berkata... [Reply to comment]

Allah hu akbar, betapa besarnya kesabaran beliau

! AzzaAzman @ Chempaka Sari ! berkata... [Reply to comment]

iyalah betul jugak... baru baut entry pasal marah... baiknya Saidibna ALi. kalau kita orang biasa, makin dia ludah makin kita marah dan terus bunuh. matlamat sebenar nak bunuh kerana memperjuangkan Agama dah salah.

mereka ni berhati suci. dalam keadaan genting pun masih berpikir baik buruk sesuatu. lain lah kita ikut emosi saja.

naim berkata... [Reply to comment]

semua: semoga kita ambil tauladan daripada Sahabat Nabi SAW

iNSHA Allah

C` Ayob-Ilmu Asas Hidup berkata... [Reply to comment]

waaa hebatnya sahabat nabi dulu kan. Kalau kita...kompom...hilang kepalanya tu hahaa

Naziman berkata... [Reply to comment]

Kalau dalam keadaan marah begitu, mampukah kita berfikir lagi? kalau la kita ada sikap begitu kan bagus.

Entry Paling Best

--------------