pengikut pemudattbc

Rabu, 16 November 2011

Dahulukan Kanan

Assalamualaikum sahabat-sahabat semua. Apa habaq kalian malam ini. Sihat? kalau sihat Alhamduillah. Malam nie naim rasa cam nak demam rasanya. Ujian bagi naim ini. Kena redha di atas ujian.

Berbalik pada tajuk di atas,Dahulukan Kanan. Sebenarnya ia berkisar sunnah Rasullullah SAW.Contoh tauladan yang sangat di baik untuk dijadikan idola.

Petang tadi, naim buka tv al-hijrah sebelum azan itu berkisar sunnah Rasullullah ini. Rasa tertarik nak sharing kepada kawan-kawan . Insha Allah.

 Di dalam rancangan itu, sunnah rasullullah mengdahuluikan kanan. Macam pakai baju, seluar dengan tangan dan kaki kanan. Bukan itu sahaja. Perkara lain pun kena dahulu kanan. Kerana itu sunnah daripada Rasullullah SAW.
Didalam etika makanan.tangan kanan pegang pisau dan tangan kiri pegang grapu.Ketika itu, kita makan menggunakan tangan kiri. Kerana ia kita macam syaitan. Ye ker? Ya bro.

Sekarang, kita nak ikut etika makan atau sunnah rasulullah.Lebih baik kita dahulu sunnah rasullullah,kerana ia beroleh pahala.

Lepas ini, semoga kita ikut sunnah daripada Baginda Rasullullah. Jangan ikut etika yahudi dan nasroni nak runtuhkan dan mematikan sunnah daripada Rasullullah daripada diri kita.

Wallahualam

11 comments:

PCL berkata... [Reply to comment]

yea ..dahulukan kanan..selalu ingatkan anak2 pCL.

NauRah aLwaNi berkata... [Reply to comment]

Perkara mudah yang selalu kita terlepas pandang..~

LadyBird berkata... [Reply to comment]

insyaAllah naim.. dahulukan kanan.. kalau pakai tudung mcmn plak naim?

Teacher Basariah berkata... [Reply to comment]

setuju dengan naim..bagus artikel ni..hehe

! AzzaAzman @ Chempaka Sari ! berkata... [Reply to comment]

biar lah mereka nak ejek,, yang penting pegang lah garpu dengan tangan kanan sebab garpu tu yang menyuap makanan kan..

naim berkata... [Reply to comment]

@PCL

Bagus tu bro.. :D

naim berkata... [Reply to comment]

@NauRah aLwaNi

Ya Eira. kena selalu beringat, akhi selalu gak lupa.. :), kena setkan di kepala.

naim berkata... [Reply to comment]

@LadyBird

Kalau pakai tudung ek? Wallahualam. kerana seumur hidup naim tak pernah dok pakai tudung..

pada pendapat naim, kena bermula dari kanan.. :D

naim berkata... [Reply to comment]

@Teacher Basariah

Terima Kasih Kak.NGAH

YNA berkata... [Reply to comment]

isnyaAllah akan mengutamakan yg kanan walaupun kidal :)

aimie amalina berkata... [Reply to comment]

kanan itu barakah =]
nasi yg dikepal kiri dan kanan, nasi yang dikepal tgn kiri lbh cepat basi dr nasi yg dikepl tangan kanan
huuuuu

Entry Paling Best

--------------