pengikut pemudattbc

Khamis, 17 November 2011

Selalu Menerima Ujian-Sabar Atau Mengeluh?

Asslamaualaikum kawan-kawan. Cam mana petang korang hari ini. sudah minum petang. Cuaca cam mana? hujan atau panas. di kampung naim di titi besi dok hujan rahmat. Best hujan. leh tidur. 

Berbalik pada tajuk asal.Siapa yang selalu di uji dengan ujian daripada Allah. Sila angkat macam saya. hehe.Sebenarnya manusia  tidak pernah lekang menerima ujian daripada Allah swt. Sama ada dia sanggup menerima atau tidak. Kita tidak tahu kerana hati masing-masing.

Baru-baru ini naim lawati sahabat blogger yang di uji dengan ujian daripada Allah. Naim harap beliau tabah dengan ujian ini dengan redha sekali. Kerana Allah sayang kan anda. Ada sesetengah manusia seperti mengeluh dengan  ujian didatangi kepada mereka. Mereka tak sedari , mereka telah merungut kepada Allah. Sedangkan Allah telah mengurniakan ujian supaya kita menambah satu kesyukuran kepada Allah swt.

Cam mana dikatakan mengeluh di timpa dengan ujian? 

contohnya:

Seorang suami yang ditimpa kemalangan, kaki nya patah namun dok merungut. Kata nya dah kaki patah nak jalan pon payah.

Lihat situasi di atas, kita nampak macam biasa kan. Namun itu mengeluh kepada Allah. Kepada kawan-kawan dan juga diri Naim sendiri. pabila di datangkan ujian kepada kita.Cuba cakap Alhamduillah. Allah nak uji iman dan kekuatan diri kita,

Ingatlah kawan-kawan daripada Allah ,kita datang. Daripada Allah kita akan pulang. Semoga kalian lebih berhati-hati di dalam percakapan, kekadang ia melibatkan soal akidah kita sendiri.

Wallahaualam.

2 comments:

Jue AbdRahman berkata... [Reply to comment]

kita hanya manusia biasa naim.. tak selalunye kita kuat.. kdg2 ter mengeluh gak hehe.. tp insyaAllah.. selagi kita igt yg kita hamba Allah dan ujian tu penghapus dosa, kita akan cepat2 insaf dan beristighfar.. itu la yg selalu akak buat :)

LadyBird berkata... [Reply to comment]

smg terus tabah... ameeenn..

Entry Paling Best

--------------