pengikut pemudattbc

Jumaat, 9 Mac 2012

Mati Adalah Pasti

** Malam ini nak share satu note daripada facebook
 
----------------------------------------------
 
1.sifat mahmudah yg di puji dan disukai oleh agama iaitu ingat mati

2. Lawan sifat tersebut adalah mazmumah x ingat mati

3.bila ingat mati bukan kita x kerja atau berhenti kerja, dlm kehidupan kita mencari dunia tp x lupa pada mati

4.ingat mati tidak akan mati , bkn untuk mati tp untuk ingat supaya mati kita nanti ada bekal

5.sebut seribu kali pun dlm satu hari perkataan mati , bila Allah x izin x akan mati dan bkn kerana sebut mati tp sabab musabab kerana ajal , ingat pun mati, x ingat pun mati

6.ingat mati sahaja dah dpt pahala tp natijah daripada ingat pahala dpt mengurangkan atau memadamkan keseronokan..

7.bila kita ingat mati faedahnya byk merubah kehidupan kita, dahulu x ada pahala skrg ni byk buat kebaikan

8.orang yg paling pintar, bijak, hebat sekali adalah org yg selalu ingat akan mati, bersedia untuk mati ni nabi jawab, nabi jawab bukan mcm kita tp adalah dari wahyu dari Allah

9.Org yg ada ijazah,master atau PHD tp x ingat mati adalah org yg paling bodo sekali di atas muka bumi ini

10.walaupun orang tu x lepas sekolah rendah tp byk mengingati mati lebih cerdik dan hebat daripada professor yg lupa pada kematian

11.sebut mati bukan saja ingat mati tp bersediakan diri baik2

12.mcm budak2 yg cerdik selalu ingat pada tarikh peperiksaan .. Tp jgn ingat tarikh saja, kena ada persiapan seperti belajar untuk menjawabnya nanti

13.org yg x beriman bila kita tanya sekarang ni siapa yg paling besar sekali , mereka akan menjawap Allah lah .. Tp bila diakhirat nanti amalan yg akan menjawab bkn mulut yg jawab

14.kita sekarang ni takut pada manusia dari takut pada Allah

15.kita masuk syurga bkn kerana amalan yg banyak tp kerana kasihan belas dari Allah sahaja

16.sebab tu kita jgn berasa hebat dan banyak dgn amalan kita skrg ni dpt masuk syurga dah

17.balik nanti tgk muka kat cermin, tanya pada diri muka ni nak masuk syurga pasal kita tahu siapa kita

18.cermin tu adalah tazkirah kerana ia mencerminkan diri kita yg sebenar ,tp kita x pandai main cermin , jgn tgk muka cermin tp tgk dlm cermin, hakikat diri .. Baru kita rasa .. Diri kita ni x layak masuk syurga Allah

19.dalaman kita bkn nya cap ayam tp cap tahi ayam terus

20.alim kita bkn ulama yg iktiraf dan lebai kita bkn Allah yg iktiraf tp kita sendiri yg perasan

21.negeri yg sebenar adalah negeri akhirat tp kita nak juga kebaikan negeri2 dunia ni ...

22.bila nak ingat mati perlukan pertolongan dari Allah , tp bila Allah x tolong umah sebelah masjid pun x mampu nak pergi .. Jadi selalu kita berdoa supaya Allah ingat pada kita

23.mcm budak2 sekolah bila tanya semua nak 8A bila exam, tp bila tanya baca buku dop .. Dop baca pun .. Faham2 lah ye .. 8E terus

24.jadi hati kita kena ingat bkn sebut sahaja di mulut

25. Ziarah org mati ni akan mengingatkan pada akhirat

26.kita nak buat apa sekali pun di dunia ni buat lah janji hati kita ingat pada akhirat

27.zaman sekarang ni ramai anak yg x reti bahasa .. Pasal apa bila time raya jep p ziarah kubur ibubapa .. Nabi x suruh buat camtu .. Sentiasalah ziarah kuburnya bila ada kelapangan.

28. Bila ziarah baca doa ni "assalamualaikum ya abi/ummi, Ya Allah ampun kan bagi dosa2 ibubapa ku ini sekalian sekali, kasihankan lah dia, dan muliakanlah kuburnya tempat dia berdiam diri sekarang ini "


--------------------------------------------------------------------------
Soalan

1.apakah hukum menyikat rambut dan membuang kuku di dlm tandas?

-x dop masalah sikat rambut dlm tandas, setengah ulama kata makhruh buang kuku dlm tandas kerana itu tempat najis

2.hukum melakukan santau pada org lain hingga menyebabkan kematian?

-hukumnya sama seperti membunuh dan sihir pula walaupun mati ke dop mati ke tetap haram berdosa besar dan kena laknat

3.Jika pompuan tu melahirkan anak melalui pembedahan, apakah darah yg keluar dari faraj tu dikira nifas?

-ya juga dikira nifas, kerana nifas tidak disyaratkan pada jalan yg dikeluarkan anak tp nifas disyarat kan keluar daripada rahim,samaada keluar ikut perut atau faraj dipanggil nifas

4.ayah sakit dan meninggal dunia, semasa sakit dia telah meninggalkan solat selama 10 hari, adakah anak2 perlu mengqada solat tersebut atau perlu membayar fidyah bagi setiap solat yg ditinggalkan itu?

-pendapat yg muktamad jika ayah kita tinggal solat maka tidak ada qada dan tidak ada fidyah, caranya kita bersedekah dan kita hadiahkan pahala2 amalan kita seperti solat fardhu atau solat sunat pada ayah kita .. Inilah pendapat jumhur ulama

5.bagaimanakah status perkahwinan yg berwalikan wali fasik?

-tidak sah

6.bolehkah lembu yg disembelih untuk dibuat arwah di aqiqah terlebih dahulu?

-lembu yg diniat aqiqah disembelih dan daging tersebut dimasak diberi makan pada org ramai serta niat pahala tersebut disedekahkan pada arwah .. Yang ni boleh

7.arwah ayah ada meninggalkan sebidang tanah tol (lesen tumpang sementara) adakah tanah itu dikira harta pusaka?

-ya jika harta tersebut atas nama arwah

8.adakah orang yg mati akan diseksa siang dan malam?

-walallahhualam ... Hadis dan al-quran disebut pagi dan petang

9.bolehkan semasa solat tidak ingat makna ayat yg dibaca, kita hanya beristighfar di dalam hati?

-boleh tp faedahnya amat berkurangan

10.sy solat selalu lalai .. Nak buat mcm mana khusyuk dlm solat?

-bila berdiri niat nak khusyuk sekali mlm ni dan bila sujud kita bangun bahawa kita sedang berhadapan dgn Allah dan perhati kan apa yg kita baca

11.hukum lelaki memakai cincin suasa?

-hukum nya haram kerana dicampurkan dgn emas

12.apa hukum lelaki memakai pakaian ketat?

-hukum nya makhruh adapun jika nampak bentuk kemaluan haram

13.apakah hukum lelaki mencium pipi lelaki dgn sengaja?

-hukumnya harus

14.bolehkah kita hendak pegang serigala?

-kata sesetengah ulama, serigala adalah dari keturunan anjing, musang bukan keturunan anjing

15. Betulkah kalu org yg meninggal pada hari jumaat ringan seksa kubur?

-ya jikalau dia org yg beriman dan aqidahnya sah maka ringan dari fitnah kubur

16.apakah hukum sy tidak melaksanakan jamak dan Qasar sedangkan sy bermusafir, adakah sy dikira sombong dgn kemudahan yg Allah berikan?

-hukumnya harus bukannya wajib dan bukannya sunat, melainkan kata ulama mazhab syafie bila 2 marhalah atau 3 marhalah hukumnya harus dan bila 3 marhalah ke atas hukum nya afdha

17.apakah hukum jika membaca surah al quran dahulu selepas itu baru baca fatihah dalam solat fardhu kerana terlupa dan was2 sama ada sudah membaca atau tidak?

-tidak batal solat

18.Apakah hukum menyombong diri dgn org yg benci kepada islam dan apabila memberi nasihat dia mencaci diri kita?

-boleh , marah kerana Allah dan benci kerana Allah

19.apakah hukum pakai serban sebab ada org kata haram

-betullah orang ni sudah gila !

20.apakah hukum pakai purdah sekali sekala, time jalan sorang pakai bila bersama suami x pakai?
-sebaik baik nya kita kekal diatas purdah 



semoga manfaat kepada semua , Insha Allah..Sila sebarkan kepada kawan-kawan anda. 
Wallahualam

1 comments:

Jue AbdRahman berkata... [Reply to comment]

mmg takut bila ingat mati, tp sbb takut tu la kita akan berusaha tambah amalan kan..

jawapan no 19 tu lwak haha. pelik la nape ade org tanye soklan camtu.. pelik2

Entry Paling Best

--------------