pengikut pemudattbc

Isnin, 23 Julai 2012

[cerpen] keberkatan ramadhan bahagian 2

Sambungan daripada [cerpen] keberkatan ramadhan bahagian 1

Selesai pulang daripada rumah Rafizi, Ahmad bergegas pulang ke rumah untuk bersiap sedia pergi surau . Kerana malam ini ini tazkirah berkisar Ramadhan.Di surau kampung itu, aktif dengan tazkirah mahupun ceramah agama kerana AJK surau semua memastikan semua kariah surau itu terdidik jiwa dengan  agama.

Tepat pukul 7 malam, Ahmad sudah bersiap untuk ke surau, Ahmad yang segak bergaya dengan mengenakan pakaian baju melayu dan berkain pelikat. Beliau monolog di depan cermin

"Qasa cam imam muda pulak, kihkih"

Lalu beliau keluar dairpada bilik beliau terus turun ke bawah  motorsikal yang berada di luar rumah.Semasa beliau hendak start motorsikal beliau , beliau di sapa oleh Pakcik Zul.

"Ahmad, malam ini Ustaz Ya jadi ka mai surau kita?"

"Jadi kot"-Balas Ahmad.

 "Jumpa dekat surau "-Kata Pak cik Zul.

Ahmad membalas dengan senyuman. Seterusnya Ahmad terus membonceng motorsikal pergi ke surau.Semasa di dalam perjalanan beliau, fikiran beliau  melayang memikirkan adakah ramadhan ini terakhir bagi dirinya.Kerana ramadhan setahun sekali datang, di dalam seribu rahmat siapa yang bersama dengan Ramadhan.
Perjalanan ke surau mengambil masa sepuluh minit sahaja,akhirnya Ahmad sampai ke surau.Rafizi pun baru sampai ke surau,Lalu Ahmad menyapa Rafizi.


" Assalamualaikum, awai ang mai"-kata Ahmad.
"Walaikumsalam, biasalah rumah aku dekat sahaja dengan rumah. Tu mai awai nie."-Balas Rafizi sambil tersenyum.


Terdengar suara yang indah masuk ke dalam telinga mereka berdua, iaitu Azan mula berkemundang,lalu mereka pergi tempat wuduk untuk ambil wuduk.Lalu mereka naik ke surau untuk menunaikan solat Maghrib. Solat maghrib di imamkan ustaz Ya sendiri.


                                                        ******************************
Setelah selesai solat Maghrib, Ustaz Ya mula memberi tazkirah di dalam tazkirah beliau.Di dalam bulan Ramadhan adalah bulan yang banyak keberkatan dan bulan beribadah kepada Allah. Kalau hari biasa kita hanya tertumpu pada ibadah wajib sahaja, kalau masuk bulan ramadhan kita akan melakukan ibadah lain seperti solat terawih, tadarus Quran, bangun tengah malam dan sebagainya.


Ustaz Ya juga memberi nasihat kepada jemaah, agar kehadiran ramadhan kali ini, kita tekadkan sebagai ramadhan yang terakhir kepada diri kita. Mengapa ? kerana kita semua tidak pasti akan ketemu semula dengan bulan ramadhan pada tahun hadapan. Ayuh bersungguh-sungguh beribadat di dalam universiti Ramadhan.Ustaz Ya juga berkata kepada pada bulan ramadhan, bulan rezeki berlibat kali ganda kepada peniaga khususnya bazar ramadhan. Boleh kita lihat banyak kepala berwarna putih, Kenapa? semua memakai kopiah ,lalu ustaz ketawa kecil,Ustaz Ya menegaskan kepada peniaga agar jujur di dalam urus niaga walapun bulan ramadhan adalah bulan keuntungan bagi peniaga tetapi ingatlah larangan-larangan Allah .


Akhir tazkirah Ustaz Ya,Ustaz menasihati para ibu bapa agar menjaga pakaian anak-anak mereka terutama wanita agar tidak memakai pakaian yang tidak menutup aurat. Kekadang mereka berpuasa tetapi aurat mereka biar terdedah kepada orang lain. Kalau orang lain terpandang, habis lah pahala puasa mereka.Sebagai penutup, Ustaz Ya membaca surah Al-Baqarah ayat 183.











                                   ***************************************
Selesai solat Isyak, Ahmad dan Rafizi bersembang sebelum pulang ke rumah.Mereka juga berbicara tentang tazkirah Ustaz Ya tadi.

Ahmad:Subbna Allah, mantap sungguh tazkirah Ustaz Ya tadi ya, banyak input-input yang bagus untuk diri kan Ahmad.

Rafizi:Benar sahabatku,sungguh kasih Ustaz Ya terhadap kita semua, kerna memberi banyak ilmu baru kepada diriku, juga teguran kepada para peniaga para ibubapa.

Ahmad:Minggu depan  kita akan berpuasa kan.

Rafizi:ha'ah.minggu depan, boleh kita mula terawih. hehe.

Ahmad: ok bro,aku nak balik dulu. Assalamualaikum

Rafizi: Ok. Walaikumsalam.

                           **********Bersambung*****************

Nota kaki:
maaf ya, idea macam bercelaru,menulis dalam keadaan tak berapa silap. Insya Allah akan bersambung. hehe

Wallahualam

3 comments:

KY berkata... [Reply to comment]

peranan ibu bapa penting dalam mendidik anak2kan?

naim berkata... [Reply to comment]

@KY


Benar KY.. :d

iEdA berkata... [Reply to comment]

ibu bapa penting dlm mendidik anak2 ketika kecil dan menjadi pembimbing ketika ank meniti dewasa tp anak2 pon kena pandai pikir dan pilih mana yg baik dan mana yg buruk :)

Entry Paling Best

--------------