Perhatian Blogger Muda-Penggunaan Bahasa Melayu Kian Terhakis

in , by Muhammad Naim Abdullah, Januari 04, 2013

Pagi jumaat ini nakberkongsi sedikit pendapat semua.Penggunaan bahasa melayu yang penuh dan gaya penulisan juga memainkan peranan di dalam satu entri satu blog.Jika satu entri di penuhi dengan bahasa yang tak di fahami bagaimana pengguna nak baca entri itu.

Oleh itu kepada blogger muda mari dengar nasihat daripada seorang blogger lama macam Naim ini.haha.Dua tiga hari lepas seronok blogwalking terjumpa satu blog yang cantik dari segi template.Lalu naim terbaca satu entri berkisar segmen beliau sertai sedang seronok baca entri itu pada peranggan akhir entri itu terjumpa satu perkataan . Lama juga Naim mentafsir makna perkataan itu.Hampa nak tau tak apa perkataan itu?

Ini dia.. "chantex"

Mesti hampa semua dok pikir apa benda ini bukan, tak pun di benak fikiran anda fikir nama baru petrol. Sebenarnya chantex adalah perkataan  cantik .Bukan penulisan original lebih mudah di fahami oleh semua pihak.Hampa nak terjah blog tu tak? Tak perlulah nanti hampa maki hamun dia,kesian kan. haha.

Oleh itu. Kepada semua adik-adik yang ada blog itu.Tulislah dengan bahasa yang mudah di fahami . Jangan jadi bahasa rojak tahap 'pengganas'.Kesian dekat cikgu bahasa melayu hampa dekat sekolah rendah dan menengah.

Itu sahaja nasihat di pagi Jumaat ini. Semoga manfaat ya.. :) 
SHARE 1 comment

Add your comment

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS