Aku Berjuang Di Syria

in , by Muhammad Naim Abdullah, Julai 07, 2014


Semalam ku bersama sekumpulan mujahidin di Syria, dan di tangan ku memegang rifle AK-47. Dalam kumpulan itu ada pelbagai peringkat umur dan  mereka pelbagai latar belakang ada bekas tentera Bashar Assad, guru, ustaz, petani dan pelajar kalau tak silap ku. Aku adalah mujahirin ( orang luar) yang datang beberapa orang sahabat dari bumi Malaysia  dan bergabung dengan mereka untuk membebaskan negara Syria daripada cengkaman kuku besi Bashar Assad.

Rifle AK-47 adalah hadiah seorang pembantu ketua kumpulan aku join itu, Mula hari itu aku mula latihan pengguna rifle AK-47 yang betul. Kerna situasi di medan perang berbeza dengan situasi latihan. Setelah selesai latihan, hampir dua kemudian kami akan bergi frontline kawasan kubu musuh.  Dalam perjalanan ke frontline. Di atas kepala ku berlegar-legar jet pejuang  dan waktu sama jet pejuang melepaskan bom barmil( macam tong dram)  sekitar kawasan perkampungan . Habis hancur rumah dan kepulan asap hitam memenuhi ruang udara sekitar itu.

Setelah sampai di frontline, ku melihat beberapa syabab(pemuda) telah syahid. Serangan balas musuh sangat hebat kerana mereka di lengkapi persenjataan yang canggih. Mujahideen hanya mempunyai persenjataan ringan sahaja seperti AK-47, RPG dan sub-meshinegun. Semua adalah ghaimah(harta rampasan perang).

Kami berjalan ke arah kawasan berbukit untuk melakukan serangan balas untuk merampas satu check point untuk memudahkan perjalanan mujahideen dan membawa masuk bantuan..Sebelum sempat ku menekan picu AK-47 .Aku terjaga dari mimpi . Rupanya aku bermimpi , sungguh sebelum tidur aku masih terbayang-bayang mereka di sana, sampai terbawa dalam mimpi.

Jika benar aku di sana, Syukur kepada tuhan....



Wallahualam,
SHARE 0 comments

Add your comment

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS