Didiklah Anak Kalian Untuk Mencintai Agama

in , by Muhammad Naim Abdullah, Julai 26, 2015



Ini adalah urusan agama yang mempengaruhi akhirat kita. Perhatikanlah dengan sungguh-sungguh. Terutama pendidikan anak-anak, perhatikanlah ajaran mana yang mereka ikuti, mereka sukai dan mereka teladani. Masing-masing dari kalian adalah pemimpin dan tiap-tiap pemimpin akan mempertanggung-jawabkan apa yang dipimpinnya.
Didiklah anak-anak kalian untuk mencintai agama, mencintai Rasulullah ﷺ dan kaum solihin. Didiklah mereka agar memperhatikan perkara yang disuruh Allah سبحانه وتعالى dan Rasul-Nya ﷺ serta hari kiamat. Serta bersungguh-sungguh dalam menyebut Allah سبحانه وتعالى dan menjalankan ibadah sholat.
Perintahkanlah anak-anak kalian untuk solat ketika menginjak usia 7 tahun. Ketika usia 10 tahun pukul lah mereka jika meninggalkan solat. Dan bangunkanlah mereka untuk solat jika tidur.
Ikutilah agama dan sunnah Rasulullah ﷺ Berapa banyak TV yang berada di rumah-rumah yang telah merosakkan dan menghilangkan iman kita. Perkara itu menjadi salah satu sebab seseorang meninggal dalam keadaan su’ul khotimah. Seperti dikisahkan seseorang yang meninggal ketika melihat gambar-gambar yang penuh maksiat di television dalam keadaan hatinya mati. Dan dia menjalani sakaratul maut dengan susah payah.
SHARE 1 comment

Add your comment

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS