Berfikir Positif

in , , by Muhammad Naim Abdullah, Ogos 23, 2011
Pagi tadi pergi ke blog Akak Yatie [http://watieawang.blogspot.com/2011/08/mengukuh-positif-diri.html]. Banyak point dapat di ambil kira kepada diri kita. Oleh itu. Sebagai manusia kita mesti menerapkan nilai-nilai positif di dalam diri kita sendiri.

Kita ambil satu contoh paling senang, Kalau kita sedang marah, Jangan terus membiarkan perasaan itu terus bersama-sama kita. Lalu, ambil wuduk dan solat sunat dua rakaat supaya hati kita akan tenang selalu. Itulah didikan agama Islam yang indah sekali.Naim nak ambil beberapa point daripada entry akak Yatie( lihat link di atas). Nak berkaitan post kelmarin kan. 

  1. Kita mesti kena menghormati diri sendiri dan orang lain 
# Dalam Islam juga telah menerapkan nilai-nilai murni kepada setiap umat Islam amnya. Sebagai contoh pabila melihat orang jauh berusia daripada kita, lebih baik kita menyebarkan salam Assalamualaikum dan bertanya khabar kepada beliau setiap kali berjumpa. Itulah nilai paling baik untuk kita terus bersemadikan di dalam jiwa kita ini.Kalau malu nak berkata-kata. Hanya mengukir senyuman di bibir sudah memadai.Kita mesti memdidik perkara ini bermula daripada diri kita sebelum kita mendidik kepada anak-anak kita pula. Percaya setiap perlakuan kita akan dituruti oleh anak-anak kita pulak.

    2.Timbulkan rasa hormat kepada orang lain selain daripada diri sendiri

# Point ini ada amat sangat diterapkan oleh majikan-majikan . Kerana ia sangat perlu rasa hormati di antara majikan dan pekerja anda.Bayangkan seorang majikan tidak menzahirkan rasa hormat kepada pekerja.Adakah pekerja akan rasa hormat kepada majikan ? Tidak sekali.Itulah penyebab rasa hormat mesti ada setiap majikan dan seorang pekerja itu sendiri.

Ok. itu sedikit ulasan daripada entry Kak Yatie. Terima Kasih akak. kerana memberi sedikit rangsangan untuk Naim terus berdiri di kaki sendiri.Dan peristiwa semalam menjadi ukuran dan nilaian kepada seseorang.Dan ingatlah follower. Setiap perlakuan kita akan di nilai dan dperhatikan. 
Wallahualam
SHARE 4 comments

Add your comment

  1. alhamdulillah..;)

    BalasPadam
  2. tul3, kalau marah baik g tenangkan diri. jangan ikut perasaan sangat...

    BalasPadam
  3. mekasih naim, sudi ulas lebih lanjut, persoalan yang ke 2 tu, memang betul, tapi sebenarnya kita memang kena hormati diri kita dulu, karana dari situ, kita akan menghargai orang lain

    BalasPadam
  4. tp zaman skang ni ramai yg suka ikut perasaan.. akak penah dgr kat radio baru2 ni, ade org bergaduh kat bazaar semasa beratur beli juadah.. org kita skang ni cepat marah la..

    BalasPadam

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS