Pergorbanan -Tribute Syria

in , by Muhammad Naim Abdullah, Oktober 28, 2012
Dengan kalimah bismillah, aku menulis entri ini sebagai satu nukilan peribadi aku terhadap bumi syria yang sedang bergolak.Semoga entri ini memberi kesan kepada semua pembaca.


                                              ***************************************
Bahagian Pertama
Aku duduk di hadapan laptop , lalu aku membuka browser mozilla firefox dan aku menaip perkataan di google. Taipan pertama aku ialah facebook . Setelah username dan password telah di masukkan , button log in aku tekan. Aku mula membelek dari atas ke bawah. Lalu aku pergi satu page Rakyat Malaysia Bersama Kebangkitan Syria(kalau tak silap).Kemudian aku melihat beberapa keping gambar yang di kongsi di wall page like itu.Pelbagai reaksi daripada rakyat malaysia memberi komen kekejaman Bashar Assad laknat allah kepada orang yang zalim.

Lalu aku termenung seketika kalau akan berada di bumi syria sekarang bagaimana keadaan mereka di sana. Adakah sudah makan? tempat tinggal bagaimana masih selamat atau sudah di bom oleh tentera Bashar Assad? Aku seperti 'mati' seketika.Pelbagai fikiran terkeluar pabila aku memikirkan. Alangkah baik aku di sana...


                                                          *****TAMAT******

Bahagian Kedua
Suatu tempat di Syria iaitu Aleppo. Pergolakkan semakin menjadi suara menjadi gamat seketika apabila tembakan dari AK47 dan mesin gun memecah suasana di situ.Peluru berterbangan di udara, Peluru sesat akan hinggap di tubuh manusia  jika mereka berlari di bawah hujanan peluru.

Seorang pemuda mengalas pelancar roket RPG lalu sasar kepada kereta kebal dan beberapa tentera yang sedang leka. Lalu picu PRG di tekan,asap berkepul di keliling itu manakala roket itu mengena tepat bahagian tengah kereta kebal .Meletup kereta kebal dan tentera di situ berkecai tubuh badan. Laungan teriakkan Allahu akbar telah membuat titik kejayaan kepada mujahidin di situ.

Tentera muhajidin terdiri rakyat syria dan beberapa negara.Mereka terdiri kalangan sunnah.Di negara syria terdapat perbezaan akidah iaitu sunnah dan syiah. Peperangan tercetus akibat  pegangan syiah menyatakan darah orang sunnah adalah halal.

Setelah berjaya meletupkan kereta kebal, pemuda itu melarikan diri untuk bersembunyi sebelum melancarkan serangan lagi.Penemabak curi(sniper) mengambil tempat strategi  untuk melancarkan serangan seterusnya. 

                                                             *****TAMAT******

Kesimpulan
Kekadang media massa malaysia seperti tidak adil kerana memberi berita berat sebelah. Dan mengelar FSA(Free Syria Army) sebagai pemerontak dan kata nama lain.





itu sahaja.. Selamat hari raya adil adha~
SHARE 1 comment

Add your comment

  1. entahlah naim..susah nak kata..

    akhirnya blh masuk juga ke sini, memanglah, kena masuk guna mozilla

    BalasPadam

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS