Sunnah Berjuang

in , by Muhammad Naim Abdullah, November 26, 2013
Sebut sahaja sunnah berjuang mesti orang akan berfikir dengan mengangkat senjata api dan pergi ke medan jihad. Kerna sunnah berjuang bukan matlamat jihad mengangkat senjata sahaja. Sunnah berjuang boleh di kelaskan sebagai pelbagai aspek yang utama iaitu  menuntut ilmu  . Menuntut ilmu terbahagi kepada dua ilmu ain dan ilmu kifayah. Kerana ilmu sahaja yang dapat membantu kita di dalam kehidupan seharian.

Sunnah berjuang banyak daripada kita masih terpinga-pinga dengan hala tuju hidup ini. Kekadang kita melakukan sesuatu perkerjaan hanya sekadar melepaskan tanggungjawab yang di beri kepada kita. Padahal , ia adalah perkara di anggap sunnah berjuang . Kerana setiap niat yang di lakukan adalah manfaat kepada diri kita



Pada akhir zaman, orang terus menggila dengan dunia dan perihal akhirat terus di abaikan .Permasalahan ummah semakin menjadi-jadi kerana tiada yang sanggup berjuang membebaskan permasalahan ini. Kerana takut di tekan pihak atasan  yang masig mengikat perkara dunia lebih penting daripada perihal akhirat. Walhal para ulama masih 'menutup mulut' daripada lantang mengatakan perkara zalim , kerana takut di label pembangkang.


Oleh itu, siapa pun kita, tekad untuk terus mencontohi Baginda Rasullullah SAW dan menguikut segala sunnah baginda . Dan meninggalkan larangan.

Jom layan lagu nasheed Nadamurni- Sunnah Berjuang

SHARE 0 comments

Add your comment

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS