Adakah Ramadhan Terakhir Bagi Ku

in , by Muhammad Naim Abdullah, Jun 18, 2014
Kita akan menyambut Ramadhan sudah tak lama dalam 11 hari lagi, bagaimana persiapan kita untuk menyambut Ramadhan. Adakah sama dengan tahun-tahun yang sebelum ini dan tak berasa apa-apa dan sekadar bulan biasa sahaja. Alangkah rugi jika bersikap berdemikian. Ada segelintir manusia sudah resah apabila masuk bulan Ramadhan kerna tak boleh makan siang hari. Macam selama 11 bulan tak cukup makan sahaja.


Jom kita berfikir sejenak adakah Ramadhan kali ini adakah terakhir bagi kita semua. Atau tahun ini kita semua tak sempat jumpa dengan Ramadhan.  Terasa sayu dan sedih jika  Ramadhan datang dan pergi tanpa perasaan yang tidak berasa sedih dan sayu.  Apa masuk frasa ambang Ramadhan, semua televisyen  berlumba-lumba menyiarkan rancangan berunsur Islam seperti Jejak Rasul, Syahadah dan sebagainya. Bukan tak boleh di siarkan . Kenapa kena masuk bulan Ramadhan baru nak siarkan rancangan tentang Islam dan kehebatan Islam. 

Bukan 11 bulan Islam yang lain akan sejarah-sejarah yang tersendiri. Ini kerana mengejar rating dunia bukan mengejar rating akhirat. Itulah  manusia akhir zaman. Di sebabkan rating  manusia bernama muslim boleh memikirkan keduniaan melebihi akhirat, alangkah rugi jika  dalam bulan Ramadhan masih memikir dunia.

Next entri akan sentuh bab peniaga bazar Ramadhan dan berkaitan entri-entri lama tahun-tahun yang lepas.



Layan lagu di atas..


 
SHARE 1 comment

Add your comment

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS