Mengembara Di Tanah Tandus

in , by Muhammad Naim Abdullah, April 09, 2015





Setiap manusia mengimpikan  mengembara mengelilingi dunia . Ada di kalangan kita mengimpikan ia menjadi realiti walaupun ia sekadar angan-angan sahaja.  Adakah itu sekadar mimpi semata-mata.  Cuma kekadang kita sebagai manusia sewajarnya lebih kehadapan menhadapi apa-apa sahaja yang telah di anugerahkan kepada kita sebagai hamba.

Apa itu mengembara di Tanah Tandus?   Tanah tandus bermaksud sesuatu kawasan yang tidak ada tumbuhan yang hidup , tiada sumber yang bisa mengharungi  liku-liku hidup. Ia kering kontang ibarat padang pasir. Adakah manusia begitu juga? .  Mari kita berfikir seketika, Kekadang manusia ini suka mengembara di tanah tandus di peribahasa kepada  keinginan manusia yang tiada tempat  itu sendiri. Ia berpindah kepada satu kawasan yang lain.

Sebaik dia tiba di kawasan itu, ia sekadar tanah tandus semata-mata. Pandangan kiri dan kanan adalah benda yang sama sahaja.  Apakah tindakan selanjut? Berpatah balik kembali kepada tempat asal? Ia akan kembali jua .

Begitulah dengan kita sebagai makhluk bernama manusia. Kita ada agama bernama Islam. Walaupun di mana sahaja kita berada sama ada di negara Malaysia mahupun luar negara kita sentiasa membawa nama Islam di dalam diri kita. Jagalah akidah kita sebaik-baiknya. Ada segelintir manusia pabila sampai ke negara luar sudah berubah 360 dan tidak mahu memapar diri dia yang sebenarnya Islam.

Adakah kita pemgembara di tanah tandus???? fikirkan wahai manusia.

Wallahualam.
SHARE 0 comments

Add your comment

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS