Yang Merindui Mu Selepas Ramadhan

in , by Muhammad Naim Abdullah, Jun 10, 2019


Madrasah Ramadhan sudah seminggu meninggalkan kita, akan tetapi MASJID dan SURAU still masih ada untuk terus beribadat bersama-sama jemaah. Ramadhan mendidik kita berjemaah tak kira waktu solat. Padahal kita pun sama sahaja lalai dengan dunia termasuk yang menulis entri ini.


Kita kena muasabah balik kenapa menjadi sebegini akibat terlalu dhaif kepada dunia atau sekadar melepas batuk di tangga semata-mata. Kitalah hamba kepada Tuhan Yang ESA, bukan Hamba Pada Ramadhan semata-mata. Seharusnya kita menggapai ketaqwaan dan keimanan yang utuh . Semoga selepas ini, kita kena baiki diri kembali sama ada ada kelemahan yang tidak sempat dilakukan sebelum ini.



Sesungguhnya kita adalah hamba semata-mata, kena akur atas perintah di aturkan kepada kita semua. Kerana Allah segala tempat mengadu semasa senang mahupun susah. Tiada yang berkuasa selain Allah S.WT sahaja. Mahkluk pun tidak mampu. Kerana dunia adalah pinjaman sekejap sahaja termasuk isteri, anak-anak , kerjaya, harta benda. Selepas kita pergi menghadap Ilahi. Semua itu, berpindah hak milik.

" Allah, Tiada Tuhan Tiada Sembah Melainkan Allah, Rasul Pesuruh Allah Nabi Muhammad Contoh Ikutan "

"Kita ini adalah hanyalah sekedar hambaNya "
SHARE 16 comments

Add your comment

  1. agree! satu lagi orang kalau nak kearah kebaikan tu senang ja. ada orang jalan tu susah. so take your time. fasa demi fasa. always improving. and hopefully kita jadi lebih baik dari sebelum ni

    BalasPadam
  2. Semoga segala ibadah dan amalan baik yang dilakukan dalam bulan Ramadhan, berterusan sampai bila-bila. InsyaAllah. Ya, selalu muhasabah diri supaya kekal di track yang benar.

    www.maisarahsidi.com

    BalasPadam
  3. memang ramadan bulan yang di rindui !

    BalasPadam
  4. sounds like it's a great nice song... happy ramadhan selamat hari raya to u

    BalasPadam
  5. sedih jugak kan bila habis ramadhan masjid dan surau kembali kosong...tapi begitulah kehidupan ..semoga mereka yang hilang akan kembali lagi

    BalasPadam
  6. Pasti merindui Ramadhan...tak tahu akan dapat menikmati lagi Ramadhan yang akan datang..moga kita sentiasa mendapat redha Allah

    BalasPadam
  7. Yea bulan Ramadan dah meninggalkan kita,kini tibalah Syawal..bulan penuh keceriaan, moga kita akan bertemu Ramadan akan datang. InsyaAllah.

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah perkongsian yang bagus dan mengingatkan kita tujuan hidup di dunia ini. Tiada lain yang harus disembah melainkan Allah SWT. Semoga kita sebagai umat Islam kekal menjaga iman kita

    BalasPadam
  9. sama-sama muhasabah diri..pakat meriahkan masjid bukan hanya pada bulan Ramadan sahaja.

    BalasPadam
  10. Betul, rindu! Rasa macam masih lagi nak berpuasa. Tapi cuma boleh buat puasa 6 jela hehe. Salam Syawal Naim! :D

    BalasPadam
  11. @HAWA Doakan yang baik2 ya. selamat hari raya

    BalasPadam
  12. @MaisarahSidi

    Semoga Ramadhan kita tak sia-sia. Selamat Hari Raya

    BalasPadam
  13. We have many life purposes and I have to agree that religious obligation is one of them. One can achieve something better if there is no faith.

    BalasPadam
  14. Kejap bulan Ramadan dah lepas dan sambut Raya Aidilfitri. Semoga semua insan menjaga ibadah harian.

    BalasPadam
  15. Mama la tuh.. rindu sgt pada Ramadhan kan

    BalasPadam

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS