" Di dalam dunia ini penuh dengan kebencian, dan aku percaya pada satu hari nanti, semua orang akan saling memhami satu sama lain"

-Jiraiya-

Lihat sekeliling kita pelbagai manusia yang datang dan pergi di antara kita. Bukan mudah untuk memahami isi hati setiap manusia yang ada sekarang. Dunia akan menjadi lebih kejam dan dahsyat pabila hati sudah menjadi kesumat dendam yang membara persis api yang membakar daun kering.

Memecah tembok kebencian dan ego adalah MAAF, tiada manusia yang akan luntur persis air yang memecah batu . Dunia sudah frasa akhir, manusia masih di tempat yang sama, Hanya fitnah menjadi guru yang terbaik pada ketika dan abad ini. Ia tidak akan kekal akan tetapi keadilan mesti di hadapan menangkis angkara fitnah jua.





Mari kita berfikir sejenak bagaimana kita hendak membawa kepada kebaikan di dalam negara Malaysia ini. Sejak akhir-akhir ini banyak daripada kita telah termakan dengan fitnah pada abad. Mari kitamuasabah balik apa kesilapan kita lakukan segala yang terjadi pada bumi Malaysia. Keharmonian sudah retak membelah bumi, Bendera Malaysia sudah terbalik di pasang? Apakah ini makna mereka sudah berkuasa? Ini tidak keadilan pada Malaysia. Bangkit melawan musuh di dalam selimut daripada musuh yang nyata. Kerana musuh dalam selimut boleh membunuh kita dengan senyap.
SHARE 19 comments

Add your comment

  1. memaafkan mesti kena dgn caranya. memaafkan gitu2 jer, takkan beri org tu keinsafan.
    pada aida, nak stop kan segala fitnah tu, terima apa2, jgn share. bila viral, tu yg jadik something. kuasa sharing rakyat malaysia ni sgt kuat. sekejap je viral.
    bendera terbalik tu rasanya dah ada penyelesaian. gambar lama. dan ia nya terjadi di sebuah sekolah,di pasang oleh warganegara asing.
    aida dgr di radio jap tadi.

    BalasPadam
  2. Agreed with you. Better don't hate anyone coz' yang susah ialah sendiri. Forgive and forget to have more friends than enemy.

    BalasPadam
  3. Macam macam kontorversi dalam Malaysia sekarang.semoga kita dalam Malaysia ni sentiasa aman

    BalasPadam
  4. What you are saying is true. Manusia zaman sekarang memang suka berdendam. Sampai lupa menghukum org bukan kuasa kita.........

    BalasPadam
  5. Hmmm,zaman skrg ni kena lebih banyak hati2. Kalau nak kuat kena ada pengaruh and duit yg banyak. Baru ada 'kata' dalam sesuatu.

    In meanwhile, for us, we just need to keep striving and jangan masuk perangkap bila ikut emosi.

    BalasPadam
  6. nice sharing. sama2 kita sedar tentang fitnah dunia yang semakin menjadi2 ni. semoga malaysia terus aman damai dan makmur

    BalasPadam
  7. Wow pedas baca ayat akhir tu musuh dalam selimut yang paling bahaya daripada musuh nyata kerana mereka ni mampu membunuh dalam diam tanpa kita tahu bahawa mereka adalah musuh dan kita masih mempertahankan mereka adakah itu yang terjadi kepada negara kita...

    BalasPadam
  8. Moga kita semua dijauhkan dari segala bentuk fitnah, hasat dengki serta busuk hati. Dunia hanya sementara, akhirat jua selamanya. Maka berhati2lah dengan sekeliling kita supaya kita tidak sama2 menabur fitnah atau membuat angkara..nanti payah pulak nak cr sorg2 nk mintak maaf

    BalasPadam
  9. Betul tue..sbelum trjadi apa2, baik kite bangun dan sama2 cari jalan bgaimana nk selamat malaysia dari pngaruh negatif..Smoga malaysia aman dan harmoni.

    BalasPadam
  10. Kadang-kala, ucapan maaf menjadi terlalu mudah untuk dilancarkan dari bibir sehingga ianya tidak memberi apa makna.
    Rawlins pun insaf kerana ada masanya, ego diri terlalu tinggi untuk memaafkan orang lain.
    Adakah kita perlu menunggu perkataan maaf yang ikhlas terlebih dahulu atau kita boleh memaafkan tanpa mendengar perkataan maaf?

    BalasPadam
  11. kadang maaf pun tak diterima. bila semua benda kita ambik jalan untuk marah. tidak untuk menenangkan. so jadilah perbalahan.

    BalasPadam
  12. Nak memaafkan pun ikut situasi yang berlaku. Memang perlu kita maafkan kadang2 walaupun perit sebab kita nak ketengan hidup.

    BalasPadam
  13. done follo #635. do follow me back ye. setuju tu, mari kita sama sama fikirkan macam mana nak wujudkan suasana yang harmoni dalam malaysia ni. perlukan peranan dari semua pihak sebab sekarang banyak sangat kontroversi berlku lepas satu-satu

    BalasPadam
  14. So true. Nowadays people keep on spreading hatred. Tak suka betul. Benda2 mcm tu tak elok.

    BalasPadam
  15. Bahaya mysuh dlm selimut ni samalah mcm gunting dlm lipatan jd bila2masa Malaysia hadapi bahaya.. Kita doakan agar malaysia sentiasa aman

    BalasPadam
  16. Berapa besarnya kuasa satu kemaafan

    BalasPadam
  17. Baca tajuk rasa macam best je! Biasa bro dunia sekarang memang penuh kebencian.Teknologi yang ada disalah gunakan untuk mencaci, mengeji, fitnah dan sebagainya. Muhasabah diri jalan yang terbaik. huhuhu

    BalasPadam
  18. yer, terlampau banyak fitnah sejak kebelakangan ini. dan ramai pula yng mudah untuk percaya apabila baca di sosial emdia. kadang xfaham. kenapa manusia begitu mudah percaya berita dari sumber yg tidak sahih ini dan buat andaian.

    BalasPadam
  19. A real nice post talking about forgiveness. I love how you bring in Naruto. Awesome and inspiring post.

    BalasPadam

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS