pengikut pemudattbc

Rabu, 21 Ogos 2019

Dunia Penuh Dengan Kebencian- Hanya Maaf Ubat Segala Masalah Ini?



" Di dalam dunia ini penuh dengan kebencian, dan aku percaya pada satu hari nanti, semua orang akan saling memhami satu sama lain"

-Jiraiya-

Lihat sekeliling kita pelbagai manusia yang datang dan pergi di antara kita. Bukan mudah untuk memahami isi hati setiap manusia yang ada sekarang. Dunia akan menjadi lebih kejam dan dahsyat pabila hati sudah menjadi kesumat dendam yang membara persis api yang membakar daun kering.

Memecah tembok kebencian dan ego adalah MAAF, tiada manusia yang akan luntur persis air yang memecah batu . Dunia sudah frasa akhir, manusia masih di tempat yang sama, Hanya fitnah menjadi guru yang terbaik pada ketika dan abad ini. Ia tidak akan kekal akan tetapi keadilan mesti di hadapan menangkis angkara fitnah jua.





Mari kita berfikir sejenak bagaimana kita hendak membawa kepada kebaikan di dalam negara Malaysia ini. Sejak akhir-akhir ini banyak daripada kita telah termakan dengan fitnah pada abad. Mari kitamuasabah balik apa kesilapan kita lakukan segala yang terjadi pada bumi Malaysia. Keharmonian sudah retak membelah bumi, Bendera Malaysia sudah terbalik di pasang? Apakah ini makna mereka sudah berkuasa? Ini tidak keadilan pada Malaysia. Bangkit melawan musuh di dalam selimut daripada musuh yang nyata. Kerana musuh dalam selimut boleh membunuh kita dengan senyap.

18 comments:

adianiez AIDA berkata... [Reply to comment]

memaafkan mesti kena dgn caranya. memaafkan gitu2 jer, takkan beri org tu keinsafan.
pada aida, nak stop kan segala fitnah tu, terima apa2, jgn share. bila viral, tu yg jadik something. kuasa sharing rakyat malaysia ni sgt kuat. sekejap je viral.
bendera terbalik tu rasanya dah ada penyelesaian. gambar lama. dan ia nya terjadi di sebuah sekolah,di pasang oleh warganegara asing.
aida dgr di radio jap tadi.

5 Little Angels berkata... [Reply to comment]

Agreed with you. Better don't hate anyone coz' yang susah ialah sendiri. Forgive and forget to have more friends than enemy.

Marina Bashah berkata... [Reply to comment]

Macam macam kontorversi dalam Malaysia sekarang.semoga kita dalam Malaysia ni sentiasa aman

Fadima Mooneira berkata... [Reply to comment]

What you are saying is true. Manusia zaman sekarang memang suka berdendam. Sampai lupa menghukum org bukan kuasa kita.........

Thirteen berkata... [Reply to comment]

Hmmm,zaman skrg ni kena lebih banyak hati2. Kalau nak kuat kena ada pengaruh and duit yg banyak. Baru ada 'kata' dalam sesuatu.

In meanwhile, for us, we just need to keep striving and jangan masuk perangkap bila ikut emosi.

Huda Halid berkata... [Reply to comment]

nice sharing. sama2 kita sedar tentang fitnah dunia yang semakin menjadi2 ni. semoga malaysia terus aman damai dan makmur

Mahamahu berkata... [Reply to comment]

Wow pedas baca ayat akhir tu musuh dalam selimut yang paling bahaya daripada musuh nyata kerana mereka ni mampu membunuh dalam diam tanpa kita tahu bahawa mereka adalah musuh dan kita masih mempertahankan mereka adakah itu yang terjadi kepada negara kita...

Hanny Abdullh berkata... [Reply to comment]

Moga kita semua dijauhkan dari segala bentuk fitnah, hasat dengki serta busuk hati. Dunia hanya sementara, akhirat jua selamanya. Maka berhati2lah dengan sekeliling kita supaya kita tidak sama2 menabur fitnah atau membuat angkara..nanti payah pulak nak cr sorg2 nk mintak maaf

Mama aiman berkata... [Reply to comment]

Betul tue..sbelum trjadi apa2, baik kite bangun dan sama2 cari jalan bgaimana nk selamat malaysia dari pngaruh negatif..Smoga malaysia aman dan harmoni.

Rawlins GLAM berkata... [Reply to comment]

Kadang-kala, ucapan maaf menjadi terlalu mudah untuk dilancarkan dari bibir sehingga ianya tidak memberi apa makna.
Rawlins pun insaf kerana ada masanya, ego diri terlalu tinggi untuk memaafkan orang lain.
Adakah kita perlu menunggu perkataan maaf yang ikhlas terlebih dahulu atau kita boleh memaafkan tanpa mendengar perkataan maaf?

mek yunie berkata... [Reply to comment]

kadang maaf pun tak diterima. bila semua benda kita ambik jalan untuk marah. tidak untuk menenangkan. so jadilah perbalahan.

Lia Hasty berkata... [Reply to comment]

Nak memaafkan pun ikut situasi yang berlaku. Memang perlu kita maafkan kadang2 walaupun perit sebab kita nak ketengan hidup.

aeinnamusa berkata... [Reply to comment]

done follo #635. do follow me back ye. setuju tu, mari kita sama sama fikirkan macam mana nak wujudkan suasana yang harmoni dalam malaysia ni. perlukan peranan dari semua pihak sebab sekarang banyak sangat kontroversi berlku lepas satu-satu

Emi berkata... [Reply to comment]

So true. Nowadays people keep on spreading hatred. Tak suka betul. Benda2 mcm tu tak elok.

HALIMAH BINTI MUHIDEN berkata... [Reply to comment]

Bahaya mysuh dlm selimut ni samalah mcm gunting dlm lipatan jd bila2masa Malaysia hadapi bahaya.. Kita doakan agar malaysia sentiasa aman

mamapp berkata... [Reply to comment]

Berapa besarnya kuasa satu kemaafan

Faries berkata... [Reply to comment]

Baca tajuk rasa macam best je! Biasa bro dunia sekarang memang penuh kebencian.Teknologi yang ada disalah gunakan untuk mencaci, mengeji, fitnah dan sebagainya. Muhasabah diri jalan yang terbaik. huhuhu

Zharif Azis berkata... [Reply to comment]

yer, terlampau banyak fitnah sejak kebelakangan ini. dan ramai pula yng mudah untuk percaya apabila baca di sosial emdia. kadang xfaham. kenapa manusia begitu mudah percaya berita dari sumber yg tidak sahih ini dan buat andaian.



Entry Paling Best

--------------