[Nasyid Klasik] Nadamurni- Balada Makkatul Mukarramah

in , by Muhammad Naim Abdullah, Ogos 12, 2019

Assalamualaikum semua, dan selamat hari raya aidil adha kepada anda semua. Semoga anda semua baik-baik di dalam rahmat Allah. Yang melakukan ibadah Qurban semoga ia menjadi baik di sisi Allah kelak. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad. Insha Allah, petang ini Naim nak share satu album nasyid klasik dari kumpulan Nadamurni. 

Sebelum masuk tajuk utama entri kali ini, Naim nak bagi sedikit mukadimmah sejarah kumpulan ini . Sebagai pengenalan kepada anda semua. Kumpulan Nadamurni ini pernah wujud pada sekitar 80an sehingga 1994 macam itu.  Kumpulan nadamurni ini pernah mendapat tempat di agensi kerajaan dan masyarakat amnya di negara Malaysia hatta di luar negara. Apabila wujud kontraversi di dalam negara. Kumpulan Nadamurni pecah menjadi dua nama cukup terkenal iaitu Kumpulan Hijjaz dan Rabbani. Kebanyakkan anggota Nadamurni daripada Kumpulan Hijjaz dan Rabbani.

Album Balada Makkatul Mukarramah ada 10 lagu iaitu :-


  1.  Lafaz Talbiah
  2. Kota Mekah
  3. Nabi Ibrahim Bina Kaabah
  4. Haji Di Akhir Zaman
  5. Sofa dan Marwah
  6. Haji Menuju Allah
  7. Hikmah Haji
  8. Haji Rukum Islam Kelima
  9. Sejarah Pergorbanan
  10. Adam dan Hawa
Di dalam list ini ada lagu-lagu di nyanyikan kembali oleh kumpulan Hijjaz, Rabbani dan Raihan yang sezaman dengan Nadamurni dikenali sebagai The Zikr.



Semoga manfaat kepada anda semua.
SHARE 6 comments

Add your comment

  1. Nada Murni ni kita ingat lagi lagu famous mereka Haji Menuju Allah tak silap lagu untuk orang tunai Haji kan hehehe kita suka lah lagu mereka sedap tau sampai sekarang masih orang dengar evergreen kata orang hehehehe..

    BalasPadam
  2. Selamat Hari Raya Aidil Adha juga ya. Terima kasih atas perkongsian. InsaAllah sis akan dengar lagu2 dari kumpulan ni

    BalasPadam
  3. Jarang nak tengok album nasyid yang ada banyak lagu lagu berkisar haji / mekah ni... banyak nasyid berkaitan sirah.. tokoh islam dsb.
    ke nisa yang baru tahu ni?

    BalasPadam
  4. Salam Aidil Adha tuan Naim :) Thanks atas perkongsian kali ni. Bolehlah untuk menambahkan seri di raya haji ni dengan dendangan lagu-lagu yang sesuai sempena raya haji :)

    BalasPadam
  5. assalamualaikum.. salam hari raya aidiladha.. terima kasih atas perkngsian ni.. bolehlah dengar nanti... bagus lagu yg macm ini dpt beri rasa aman je

    BalasPadam
  6. Ingat2 lupa kumpulan nasyid ni. Baru tahu rupanya Hijjaz dan Rabbani dr grup ni.sekarang dah tak ada kumpulan nasyid popular macam dulu kan.

    BalasPadam

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS