Berlumba-Lumba Buat Kebajikan

in , by Muhammad Naim Abdullah, September 27, 2020


 Manusia di atas dunia ini kena sentiasa muasabah diri kerana kehidupan kita di dunia adalah sementara tatkala sebelum di jemput oleh Allah kembali ke kampung halaman yang kekal abadi.


Sebut sahaja berkaitan dengan harta semua akan berlumba-lumba merebutkan nya walaupun ia jauh di pandangan mata. Manakala perkara akhrat di depan mata ia rasa sangat jauh kerana ia susah hendak di kendali dengan jiwa dan raga yang ikhlas kepada Allah. Sebab utamanya kerana sikap Ego di dalam jiwa kita akan meronta-ronta daripada melakukan kebajikan . Bukan ia tidak sedar bekalan itu adalah bekalan untuk diri sendiri di  akhirat kelak.

Oleh itu, bersegerlah melakukan kebajikan kepada Allah dan ia akan memberi manfaat kepada diri kita jua. Mula dengan nilai yang kecil dahulu untuk mendidik diri di dalam memberi sedekah tak kira di mana khususnya di tabung masjid. Kerana bermula dengan nilai yang kecil lama-kelamanya ia akan menambah kepada nilai yang lebih tinggi, Insha Allah.


SHARE 8 comments

Add your comment

  1. Setuju sangat Naim... benar, kita mestilah berlumba-lumba untuk membuat kebajikan yakni berusaha untuk ke syurga secara kiasannya...

    BalasPadam
  2. berlumba2 buat baik, insyaallah pahala berlumba2 datang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya kak. Semoga amalan yang kita lakukan ia dapat ganjaran pahala daripada Allah.

      Padam
  3. Mudah-mudahan kita tergolongan dalam kalangan hamba-Nya yang sentiasa istiqamah dalam melakukan kebaikan.

    BalasPadam
  4. asalkan kita tak lupaaaa membuat kebajikkan pada yg sepatutnyaaa kita bagi :)

    BalasPadam
  5. Buat walaupun kecil dan tidak dihargai orang lain.

    BalasPadam

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS