pengikut pemudattbc

Ahad, 25 April 2010

masa hadapan

Berjalan di kota raya pada zaman 4010 yang semua canggih  peralatan. Semua dikelilingi oleh robot  yang tidak ada manual  yang manusia perlu buat. Sistem pentadbiran sungguh canggih tidak perlu pergi ke pejabat Cuma duduk di rumah,hanya online sahaja. Pada satu hari ahmad bersama-sama rakan sekolej pulang daripada kuliah,mereka tersempak gelagat pemuda-pemudi menegok air arak tanpa segan silu,Ali berkata ”Masya Allah,masih ada lagi manusia minum arak ye”sambil terus melihat pemuda itu,Ahmad menyampuk ‘Bukan kan syaitan akan menyesatkan cucu Adam hingga akhirat’.Ali menangguk tanda setuju.

Mereka melintas di depan pemuda-pemudi itu,lalu Ali memberi salam ‘Assalamualaikum saudara’ sambil mengukir senyuman di bibir.Pemuda itu menjawab ‘Walaikumussalam, ada apa hal bro? “tanya pemuda itu pada Ali”.Kamu ini tak ada kerja ke nak buat ker,dok lepak dan minum arak?tak malu ke tanya Ali dengan nada agar marah.. Pemuda itu bangun lalu berkata”hoi! Apa pasal bro dok marah gua,mak bapak gua tak ambil peduli pun. Asal ko peduli, kubur masing-masing  la!”.Lalu Ahmd menjadi pendamai ‘sudah2  jangan dok gaduh,lalu Ahmad memberi nasihat pada pemuda itu.”Wahai saudaraku seagama sedarlah ,balasan allah akan tiba jika kita terus alpa dengan nikmat Allah beri kepada kita,bertaubat lah.”pemuda itu tunduk kepala ,lalu berkata ”Wahai saudaraku,bimbinglah aku kembali ke pengkalan jalan mencari redha Allah s.w.t”. Ali dan Ahmad tersenyum….


Cerita ringkas adalah imaginasi penulis,gejala sosial akan terus bersemadi di dalam jiwa anak bangsa kita, sekarang 2010 pun masih ada masalah sosial apatah lagi pada tahun 4010 akan datang,renung-renungkanlah. Masalah ini saban hari bertambah kes rogol,bunuh ,zina ,pembuangan bayi dan rompakan  makin bertambah setiap saat,minit,jam dan hari.Nauzubillah apa nak jadi sekarang ini,oh malulah kita bila di berhadapaan di depan Allah di Padang Mashyar.apa amalan kita  nak kita tunjukkan pada Allah.

Mari kita imbas kehidupan kita di dunia.Selama  kita di dalam kandungan Ibu,kita sentiasa dijaga sehingga kita dilahirkan ke dunia. Sesudah kita lahir ke dunia,kita di jaga  seperti menatang minyak yang penuh.Apabila kita sudah remaja mula mencari identiti hidup. Jika cari kawan yang elok perangai,insha Allah ia akan membawa ke arah kebaikan,andai tersalah memilih kawan maka rosaklah kita.terjadilah anak derhaka pada kedua ibubapa,manakala remaja perempuan tidak terlepas menjadi kurang sopan mula berpakaian ketat dan sendat. Nauzubillah Keluar dengan lelaki bukan muhrim berpelukan. Inikah menjadi pemimpin negara. Ini baru peringkat remaja.

Bila sudah berkahwin dan berkerjaya,ibubapa ditinggalkan di kampung tanpa khabar berita. Yang paling menyedihkan ada anak yang sanggup menghantar ibu bapa ke rumah orang tua kerana tidak dapat menjaga kerana sibuk dengan kerjaya.Sungguh sedih hati ibubapa jika mendapat anak sperti itu. Dulu semasa mereka masih kecil ibu bapa sentiasa menjaga mereka sehingga seekor nyamuk tidak bisa hinggap kepada mereka,inikah balasan mereka kepada ibu bapa mereka. Bila bergaul dengan kerjaya bercampur dengan politik timbul lah budaya rasuah antara masyarakat kini. Ada pemimpin dibeli untuk memburukkan salah satu parti.Apabila sampai pilihan raya umum,pesta akan bermula,mengapa di sebutkan pesta? Kerana ada pemimpin akan turun 5 tahun sekali ke kampung  bertanya khabar dan memberi buah tangan yang plastik ada logo parti untuk menarik minat kepada penduduk kampung mengundi parti itu,ada pemimpin tidur di rumah usang penduduk agar rakyat tahu ia pemimpin berjiwa rakyat. Ye ker?? Ini semua cakap-cakap kosong sahaja. Apabila sudah dapat apa yang dihajati maka sudah lupa pada jasa-jasa penduduk,hanya kroni sahaja diingati.. duit penuh di poket.ini kah contohi pada generasi remaja kini.

Para Ulama sudah takut menegakkan amar makruf nahi mungkar yang terang-terang pemimpin melakukan kesalahan,takut di gamkan atau jawatan akan dilucutkan,maka tidak ada duit poket nak sara keluarga.Ada yang sanggup menghalalkan apa yang haram bagi menyedapkan hati para pemimpin negara. Namun  ada ulama yang tegas dalam menegakkan kebenaran  ini sanggup mengorbankan jiwa raga demi agama tercinta.Ada ulama di bunuh,direjam dan seksa dengan pensiksaan yang sangat kejam,namun semangat perjungan mereka disambung oleh pelapis mereka.semoga tertegaknya Dunia baru Islam. Insya Allah.kepada remaja sekalian ingat lah semua  setiap perbuatan kita dilihat oleh Allah,hormati ibubapa kita..


p/s: ini pandangan peribadi penulis,ia tidak melibatkan mereka yang masih hidup ataupun mati,Ini hanya penulisan peribadi  penulis sahaja.

0 comments:

Entry Paling Best

--------------