pengikut pemudattbc

Isnin, 8 Ogos 2011

Gelagat Peniaga Bazar

Maaf lambat nak update entry.Sebenar nya bukan nak mengutuk tetapi realiti sikap peniaga bazar ramadhan . Pertama kali naim jejak ke bazar, Naim nampak banyak yang tidak menjaga kebersihan yang sangat kurang memuaskan sikap seorang peniaga muslim..

Naim ada terpandang seorang peniaga air tebu, di tepi adalah hampas daripada tembus di buang di tepi meja jualan dia. Dalam hati Naim terus berkata, duit hampa nak, tapi kebersihan tak mau jaga , lebih baik tak payah nak berniaga, kalau macam ini.Bukan kebersihan adalah salah satu tanggungjawab setiap muslim

Oleh itu, jaga kebersihan wahai peniaga-peniaga. Jangan hanya pakai kopiah di kepala hanya di bulan ramadhan sahaja.Ha.. ini adalah point Naim nak bahaskan.Mari kita lihat gelagat sang peniaga majoriti nya memakai kopiah? bukan nak menghina tetapi ia sangat jangkal bagi naim. Kalau hampa boleh pakai kopiah di kepala, mengapa kebersihan hampa tak mau jaga.Mana lebih wajib di lakukan? ce citer cikit. :P

Wahai peniaga Bazar, Jangan leka berniaga, apabila azan sedang berkumandang.Sahut lah panggilan Illahi daripada menyahut sahutan orang membeli juadah daripada gerai anda. Ini teguran sahaja, 

Itu sahaja yang Naim nak beri pandangan dari lunak hati Naim.Semoga memberi kesan di dalam jiwa kita. Di dalam kepesatan negara ada orang masih jahiliah dalam bab agamanya , mereka hanya mengejar duniawi sebanyaknya, jika bab akhirat mahu di jauhkan diri mereka takut ia memberi kesan tidak baik..

Wallahualam. Segala kekerasan adalah salah Naim. Berjumpa Esok.. :P

3 comments:

aimie amalina berkata... [Reply to comment]

wuuu
patotla lame x nmpak naimm
hehehe

tapi betol!
macam2 rope..
ad gak peniaga x posa
aihhh..haru sungguh aihh

Jue AbdRahman berkata... [Reply to comment]

naim.. print entry ni, pastu tampal kat bazaar.. lg best klu edar dr satu gerai ke satu gerai.. bg derang sedar sket.. hehe

yatie Awang berkata... [Reply to comment]

betul tu naim, kakak pun ada lihat, sesetengah peniaga yg macam tu, kakak pun takkan nak beli juga kat tempat dia, banyak lagi gerai lain

Entry Paling Best

--------------