pengikut pemudattbc

Sabtu, 12 Mei 2012

Suara Mahasiswa- Berpihak Kepada Siapa?

Dewasa ini, kekadang suara mahasiswa sudah tidak di endahkan oleh para pemimpin negara. Mengapa hal ini berlaku di Malaysia, yang kita sedia tahu sebuah negara mengamalkan demokrasi berparlimen.

perintis-nusantara.blogspot.com
 Naim juga seorang mahasiswa di sebuah institut pergajian tinggi. Di tempat naim tiada pro inspirasi dan pro-mahasiswa. Mungkin adik-adik berkata di dalam hati apa itu pro inspirasi dan pro mahasiswa.Baiklah naim terang serba sedikit. Pro Inspirasi adalah satu golongan mahasiswa  yang menyokong kerajaan dan pro mahasiswa yang ke arah membangkang daripada kerajaan. Pahe dok? hehe. harap faham ya. Berbalik pada situasi di Malaysia mungkin banyak perkara naim tidak perlu ungkit kembali beberapa perkara yang mana pihak institusi pergajian tinggi seperti mengamalkan birokrasi dan pejam mata sebelah jika ada mahasiswa terlibat di dalam parti berpihak kepada kerajaan . Manakala mahasiswa yang berpihak kepada pembangkang akan dikenakan undang-undang universiti dan politeknik.


Undang-undang itu dikenali AUKU. Akta Universiti Kolej Universiti.Bukan ia seperti belah sebelah. Akan di lihat pada logikal akal kita memang macam di anak tirikan oleh masyarakat amnya. Lihat sahaja apabila mahasiswa yang dekati para ulama dan menjauhi diri daripada


pembinaperak.net
artis. Apa sesetengah pihak tidak senang melihat golongan mahasiswa yang mendekati golongan para ulama . Apakah ini satu petanda runtuh satu tembok pemisah daripada kekufuran duniawi yang telah lama tertanah di dalam diri setiap insan?


Baik lah sahabat-sahabat semua.Bagaimana pendapat anda tentang entri ini. Mampu suara mahasiswa akan terdengar para pemimpin negara iaitu Malaysia.


Wallahualam

0 comments:

Entry Paling Best

--------------