pengikut pemudattbc

Rabu, 24 Disember 2014

Syeikh Zainul Asri Hj Ramli - Bala Dari Allah



~:: Catatan Kuliah ::~
Kalau dengaq kuliah SYEIKH tadi memang nak nangis
Nabi bila langit mendung, muka Nabi berubah terus. Saidatina Aisyah tanya kenapa muka Nabi berubah bila tengok langit mendung, jawab Nabi, sebab waktu mendung ni bala ALLAH turun. Kesian tengok SYEIKH tadi.
Mcm tak larat ja (Syeikh demam). SYEIKH kata langit sekarang ni di tahap voltan paling tinggi dah. Tunggu masa bala nak turun. Bala, selagi tak turun, kita boleh solat hajat, mintak jangan turun.
Tapi bila dah turun, kita mintak pada ALLAH, ALLAH tolak. ALLAH tak terima dah
SYEIKH kata, dia mcm nak suruh menteri kedah panggil semua rakyat kedah buat solat hajat di stadium darul aman. Doa mintak ampun. Mintak tak turun bala. Keadaan memang tenat dah sekarang ni.
SYEIKH paling takut 26 & 27 ni Langkawi nak buat pesta. Dah pilih tarikh 26 tu tarikh bekas tsunami dulu. Org dok tahan tak bagi bala turun. Depa pi buat pesta pulak. Seolah-olah dok panggil bala ALLAH turun. Tengok langit. Mendung ja. Berapa hari dah takda matahari
Awan hitam dok tahan air. Tengok langit. Taktau berapa ratus ribu tan air dok ada. Empangan langit besar, tak boleh lawan empangan kita. Kalau turun tu.. Eh, taktau la.
Takut sungguh dengaq SYEIKH cerita. Ni kami cerita balik apa SYEIKH cakap tadi . Bala ALLAH turun waktu malam, siang pagi waktu dhuha. Tengok banjir di perlis, kelantan, terengganu & pahang. Tengok kajian. Air naik waktu malam/waktu dhuha. Tafsir. Kat ayat last tafsir tu, bertakwalah kepada ALLAH dan ketahuilah hukum ALLAH itu teramatlah berat. Lepas habis tu SYEIKH cerita.
Takutt .. SYEIKH kata baru2 ni puting beliung dekat sabak bernam. Allah tak turunkan dekat rumah orang. Allah bagi turun dekat sawah padi. Tengok banjir punya teruk, tak ramai sangat yg mati. ALLAH nak turun bala pun masih Dia bagi rahmat, Allah tak kejam. Tapi manusia yg kejam terhadap diri sendiri.
ALLAH takkan jadikan sesuatu itu sia sia. Mesti ada sebab kenapa ALLAH buat mcm tu
Seolah olah petanda. Tapi kalau kita masih tak paham. Masih tak sedar2, taktau laa.
Mcm banjir di kelantan. Menteri kata banjir luar biasa. Tengok rantau panjang. Kereta habis hanyut mcm tsunami. Sebab apa tu? Sebab kelantan nak buat hukum hudud. Tapi ada hat orang2 yg dok tentang jugak hukum hudud ni. Rahmat ALLAH turun dekat org2 yg baik ja. Tapi bala ALLAH turun tak kira baik jahat, semua akan kena ..
Syeikh Muhd. Zainul Asri Hj. Romli
Masjid As-Solihin
23/12/2014

2 comments:

aqila izzaty berkata... [Reply to comment]

Subhanallah , beruntung sungguh dpt dengar kata2 beliau . Nota catatan sendiri kah ?

muhammad naim Abdullah berkata... [Reply to comment]

@aqila izzaty

Ya.. bukan.. dapat dari fb.. :)

Entry Paling Best

--------------