pengikut pemudattbc

Khamis, 27 Jun 2019

Kenali Chikungunya


Pada minggu ini, kota Alor Setar, di serang satu penyakit penularan Chikungunya. Satu kes sangat tinggi setakat ini. Oleh itu, masyarakat amnya kena lebih berhati-hati pada masa hadapan.  Kena bersihkan sampah - sarap di dalam longkang,  Kerana air yang bertakung pun ia akan membiak.

Menurut berita Awani :-

Pejabat Kesihatan Daerah Kota Setar mengesahkan pertambahan empat orang lagi mangsa yang disahkan positif chikungunya menjadikan jumlah keseluruhan positif wabak tersebut adalah seramai 19 orang.

Itu tegas Pengarah Jabatan Kesihatan Kedah, Datuk Dr Norhizan Ismail selepas satu lokasi baharu turut dikesan di sekitar pekan Simpang Kuala, Alor Setar.

Menurutnya, kesemua empat mangsa terbaharu itu adalah penduduk dan peniaga berusia antara 39 hingga 60 tahun yang tinggal berdekatan deretan kedai di pekan Simpang Kuala.
"


Oleh itu, masyarakat kena menjaga kebersihan sekitar rumah anda, jangan biarkan air bertakung. Jika ahli keluarga anda demam dan sakit sendi. Segera membawa mereka ke klinik untuk di ubati. Semoga manfaat kepada anda semua

0 comments:



Entry Paling Best

--------------