pengikut pemudattbc

Sabtu, 19 November 2011

Tingkatan Di Dalam Kehidupan Muslim

Di dalam kehidupan kita sebagai manusia ada tingkatan hidupan sama ada perkara dunia dan akhirat.Banyak manusia rasa tidak kisah perkara ini. Insha Allah naim nak berkongsi satu perkara kepada semua.Ok.. 

Jika perkara dunia , kita tak boleh lihat perkara di atas kita tetapi kena lihat orang bawah daripada kita,contohnya kita ada kereta.

Jika kita ada kereta selalu kita guna nak pergi ke kerja, kedai , jalan-jalan dengan keluarga kita.Adakah kita terfikir nak beli kereta yang baru, sedang hutang kereta yang lama pun tak selesai lagi. Oleh itu, jika ada perasaan macam itu.Jom kita bernilai sekarang. Jika kita rasa macam ni..

Contohnya:

Isteri: Abang,beli kereta yang besar cikit. Lihat Bang Man tu dah beli kereta baru

Suami: Ala, kereta ini pun boleh pakai lagi. 

Isteri: Erm. Abang memang tak sayang dekat saya dengan anak-anak. 

Suami: Cuba lihat Bang Lah dan Kak Tipah, pakai basikal ja. Kalo hujan basah kuyup dua laki bini tu. Kita kereta nie leh lega cikit.Sebab kereta ada bumbung..

Isteri :.......

Cam itu perkara dunia.Jika kita berhadap perkara ini selalu kita berfikir macam itu, baru aman selalu.

Berbalik kepada perkara akhirat pulak.Kita kena lihat orang atas macam kita. Cam mana ek. 

Jika kita nie orang yang malas pergi sembahyang, Hanya 2 kali dalam setahun pergi sembahyang , itu pun sembahyang sunat Aidul Fitri dan Aidul Adha sahaja.Bagaimana nak buang sikap macam ini.

Contohnya:
Bro Aiman:Bro, aku dengaq kata ang dalam setahun dua kali ang sembanyang,biaq betol ka?


Bro Zul: Kira oklah tu, ada mamat hujung kampung tak pernah nak sembahyang. kira aku baik cikit daripada dia. haha


Bro Aiman: Lagu tu pulak ang nie,Try ang ushar pak long man tu , dia dah tua boleh pergi solat .Dalam tak larat pun dia gagah diri solat awal-awal pagi.. Try ang contoh dia. Ang muda lagi .. 


Bro Zul :.........

Cam mana kawan-kawan.Oleh itu .Jom kita berubah kepada arah kebaikan. insha ALlah.


 

1 comments:

aimie amalina berkata... [Reply to comment]

kalau di atas
ingat yg di bawah
jgn pernah lupa Dia =)

Entry Paling Best

--------------