Hayya Bil Jihad

in , by Muhammad Naim Abdullah, Februari 28, 2012
Malam ini, kampung titi besi sedang hujan rahmat. Alhamduillah.Di dalam kehidupan sebagai muslim. Kita perlu ada semangat 'Jihad' di dalam diri kita sendiri. Kekadang media massa memesong konsep Jihad di dalam  fikiran manusia zaman sekarang.Kita lihat media massa pro amerika syarikat dan sekutunya.Mereka memesong perjuangan umat Islam membebaskan negara mereka daripada cengkaman kuku besi oleh pemerintah yang jahat.


Contohnya, diri kita seorang mahasiswa di dalam satu IPTA.Semangat jihad perlu ada di dalam pembelajaran. Jihad untuk berjaya di dalam akademik.Kekadang ia mengambil masa untuk berjuang. Kekadang Naim rasa tidak best jika mahasiswa sibuk berpolitik sampai kelas di'ponteng' demi meraihkan politik mahasiswa. Adakah Naim seorang pro-Inpirasi? Sekali tidak di dalam jiwa Naim ini. Kerana manhaj mereka sangat berbeza diri naim yang ke arah pro-mahasiswa. Di dalam pembacaan naim , naim tidak pasti sama ada video dan sumber bacaan. Ada seorang tokoh berkata, mahasiswa tidak sepatutnya berpolitik berlebihan sehingga melebihi batas sebagai seorang mahasiswa. Di samping itu, konsep jihad seorang mahaiswa sudah terpesong. Maaf naim cakap begitu.

Konsep jihad paling besar iaitu memegang senjata dengan membebaskan wilayah-wilayah di tawan musuh-musuh islam. Terutama negara Palestina.Disana ada Gerakan gerila Hamas dan Fatah. Ada satu Briged Al-Qassam. Mereka komited membebaskan negara mereka.Kita wajar mencontohi mereka di dalam aspek semangat mereka.

Oklah. Nak sambung buat assignmnet dulu. Sebelum out, Jom kita fahami konsep jihad di dalam jiwa kita.


Wallahualam
SHARE 4 comments

Add your comment

  1. btol tu naim, akak setuju. Nak berpolitik bole, tapi jangan sampai lupe study. Utamakan study dl, kemudian br la politik, dh abes study nnt masuk la politik klu berminat sgt

    BalasPadam
  2. salam, nak tnye sape nyani lagu hayya bil jihd ek? taktau la tajuknye ape, tringin sgt nak donlod, lagu tu dah lame dah

    BalasPadam
  3. berjihatlah untuk ilmu... sesuai dgn perjuangan masing2..

    BalasPadam

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS