Hikmah Dengan Ujian Dari Ilahi

in , by Muhammad Naim Abdullah, Jun 13, 2019
sumber google image


Manusia tidak pernah lekang dengan kesenangan dan ujian daripada Allah hatta dari mahluk bernama manusia. Acapkali, kita akan di beri nikmat yang tidak dapat di gambarkan oleh mata kasar manusia itu sendiri. Sehingga kita menjadi alpa di atas nikmat itu sendiri. Ia membawa kepada penyakit sombong, riak dan takbur. Ia akan memberi bekas kepada satu benda bernama HATI


Kita akan di uji sama ada di terima oleh kita sendiri atau sebaliknya. Kerana ujian yang di beri untuk menguji ketahanan keimanan kepada Allah jua. Saban hari , kita akan menempuhi onak duri dan pentas dunia yang silih berganti .

sumber google image

Apakah kita harus lakukan?

1) Redha apa yang di tetapkan oleh Qada dan Qadar.
2) Banyakkan istigfar  dan zikir kepada Allah
3) Banyakkan muasabah diri , agar di tetapkan iman dan taqwa kita
4) Bersangka baik kepada Allah dan jangan menyalah Tuhan kepada kita sahaja di timpa ujian sebegini
5) Banyakkan berselawat kepada Nabi Muhammad.


" Kerana... Ujian adalah tarbiyyah dari Allah,Apakah kita kan SABAR atau Sebaliknya. Kesenangan yang datang selepas kesusahan semua adalah nikmat dari Tuhan"




Semoga Allah bersama-sama kita di saat senang dan susah. Jangan kita lupa pada Sang Pencipta kelak sama ada senang dan susah. Redha Ilahi itu penting jua.
SHARE 21 comments

Add your comment

  1. Betul..bertabahlah saat diuji kerana ujian itu sebagai tanda kasih sayang Allah..ada hikmah tiap kejadian & ujian itu la yg akan menaikkan darjat seseorang di sisi Allah

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum saudara naim, alhamdulillah syukur kepada Allah s.w.t yang masih memberi kita peluang dan ruang untuk kita beribadah kepada-Nya. Terima kasih atas perkongsian dan peringat kepada kita semua. Semoga Allah s.w.t memberikan kita semua kekuatan atas segala ujian daripada-Nya agar kita semua benar-benar menjadi hamba-Nya yang soleh.

    BalasPadam
  3. Alhamdulilah dan terima kasih atas peringatan ini.
    Setiap kejadianNya, ujianNya dan hikmahNya ada tujuan dan merupakan rahsiaNya sahaja kan.

    BalasPadam
  4. Ujian mematangkan kita. Sila kunjungi www.123mamanet.com untuk info produk terkini.

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah, good sharing. Bukan mudah nak jaga hati supaya sentiasa bersih. Kadang tu memang kena extra sabar menghadap manusia-manusia lain hahah.

    BalasPadam
  6. Pada saya , setiap yg berlaku adalah ujian Dari Allah yg tak mahu Kita leka Dalam mengejar kehidupan. Berbanyak la tawakal Dan jgn lari Dari masalah.

    BalasPadam
  7. besar ujian kita besar lagi ujian orang lain. harini kita ditimpa ujian, esok diganti dengan kesenangan pula insya-allah

    BalasPadam
  8. Perkongsian yang sangat bagus untuk sama2 kita praktikkan jika menghadapi ujian dan dugaan. Apa yang penting, setiap ujian yang menimpa kita, menunjukkan Allah sayang kat kita.

    BalasPadam
  9. Setiap yang berlaku oada kita merupakan ujian allah kepada hambaNya. Dia Maha Mengetahui segala yang berlaku tersirat dan tersurat. Bila kita ditimpa ujian kita kenalah bersangka baik. Pasti ada hikmah tersembunyi kan

    BalasPadam
  10. @Nadratul Syazwana

    sangat betul tu, kena sabar dengan karenah manusia.

    BalasPadam
  11. Alhamdulillah... Sememangnya setiap ujian dugaan dari Allah pasti ada hikmahnya yang tersembunyi tersirat dari DIA. Kena harus sabar redha menerimanya kerana setiapnya ada ganjaran untuk umatNYA. Terima kasih di atas perkongsian yang bermanfaat ini.

    BalasPadam
  12. Kadang-kadang bila ditimpa musibah kita ni selalu lupa tentang kebesaran Allah. Hakikatnya bila kita ingat Allah jiwa tu akan lagi tenang. Semoga sama-sama kita dipeliharaNya.

    BalasPadam
  13. ujian akan datang kepad kita..nak tgk kita kuat ke tidak..Allah sayang kepada semua umatnya..sebb tu apa-apa yang datang kenala bersabar

    BalasPadam
  14. Setiap ujian Ada hikmahnya

    BalasPadam
  15. PERCAYALAH, SETIAP UJIAN PASTI ADA HIKMAHNYA. APAPUN, KITA KENA BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH SWT. CUMA KITA KENA KUAT, INSHAALLAH...PESAN BUAT DIRI SAYA JUGA.

    BalasPadam

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS