Suaramu Syairku -Harry Khalifah - Lirik Penuh Makna

in , by Muhammad Naim Abdullah, Julai 19, 2019


Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Apa khabar anda semua. Naim harap semua baik-baik belaka bersama keluarga tercinta . Jangan di lupa untuk berselawat kepada Baginda Nabi Muhammad S.A.W. Kerana berselawat menambah kecintaan kepada Nabi Muhammad SAW.  

Berbalik kepada tajuk entri pada pagi ini, rasa ramai mengenali saudara Harry atau di dalam channel youtube di kenali sebagai Apak. Rasa lagu ini sudah trending di  Youtube. Tak mengapa, Naim nak share juga pada pagi ini kerana lirik lagu Suaramu Syairku sangat mendalam. Susunan lirik sangat metafora dan gaya bahasa di adaptasi sebagai bahasa kesusteraan melayu.  Jom kita layan lagu ini dahulu berserta lirik .



LIRIK :-

Pandanglah aku Hembuskan nafasmu Kerana aku amat rindukanmu Janganlah jangan kau jauh dariku Tanpa wajahmu kelam duniaku Bisikkan aku katakan cintamu Kerna suaramu bersyair laguku Dendangkan aku dengarkan padaku Dakaplah aku wahai kekasihku Bila bermimpi kamu Jaga dari tidurku Aku sebut namamu Aku seru cintamu Engkaulah kekasihku Hanya engkau nyawaku Akulah perindumu Akulah pencintamu Bawaku bersamamu Agar hilang resahku Eratkan dakapanmu Dekatlah padaku Cinta berpadu Bila bermimpi kamu Jaga dari tidurku Aku sebut namamu Aku seru cintamu Engkaulah kekasihku Hanya engkau nyawaku Akulah perindumu Akulah pencintamu Bawaku bersamamu Agar hilang resahku Eratkan dakapanmu Dekatlah padaku Bisikkan aku katakan cintamu Kerna suaramu bersyair laguku Dendangkan aku dengarkan padaku Dakaplah aku wahai kekasihku



Apa macam , best kan. Lagu Suaramu Syairku macam di tujukan kepada seseorang. Walaupun di dalam Music Video ada kehadiran seseorang wanita. Bagi Naim berfikir di luar kotak sekejap. Macam satu monolog seseorang kepada Sang Pencipta dan kepada Kekasih Yang Satu ( Nabi Muhammad) . Itu pendapat peribadi Naim sendiri. Tidak mengapa, kalau kalian tidak bersetuju. Di manakah part lirik yang Naim di tujukan kepada Tuhan dan Nabi Muhammad.

Pada awal lirik macam di tujukan kepada Allah

" Pandanglah aku
Hembuskan nafasmu Kerana aku amat rindukanmu Janganlah jangan kau jauh dariku Tanpa wajahmu kelam duniaku Bisikkan aku katakan cintamu Kerna suaramu bersyair laguku Dendangkan aku dengarkan padaku Dakaplah aku wahai kekasihku "


Manakala di tujukan kepada Kekasih Allah (Nabi Muhammad ) 

" Akulah perindumu
Akulah pencintamu Bawaku bersamamu Agar hilang resahku Eratkan dakapanmu Dekatlah padaku "

Itu sekadar pendapat Naim sahaja, hehe. Semoga kalian layan lagu ini dengan apa sahaja teori hehe.
SHARE 28 comments

Add your comment

  1. kena selalu dengar lagu2 yg memuji Allah n Rasulullah ni. Jauhkan mendengar lagu2 cinta yg melalaikan.

    BalasPadam
  2. tak pandai la pulak nak tafsir lirik di luar kotak ni, selalunya apa yang didengar yang itu la faham unless kalau ada tukang translate kisah sebalik bait lirik tu

    BalasPadam
  3. @Farhana Jafri Kena cuba berfikir di luar fikiran. Barulah buah fikiran kita lebih kritis ,. hahaha

    BalasPadam
  4. 1st time dgr lagu ni dan nama Apak ni. Bagi May Drat, maksud sebenar sesebuah lagu tu hanya penulis lirik yg tahu dan sebagai pendengar kita boleh mentafsirkan ikut kefahaman dan fikir an kita.
    Mcm lagu Search 'Mentari Merah di Ufuk Timur', di nasyid kan dgn maksud lain,
    -my 2 cents

    BalasPadam
  5. Taktau pun pasal lagu Suaramu Syairku ni, dan tak pernah dengar pun. Naim selalu share benda yang luar biasa tau hahah. Seronok juga bila camni, dapat la dengar sesuatu yang luar dari kebiasaan.

    BalasPadam
  6. Lirik lagu ni memang sangat mendalam, i like the song and its rhythm too.

    BalasPadam
  7. @Mat Drat Sangat betul bro. Sama-sama. Setiap ada orang ada sendiri maksud

    BalasPadam
  8. @Nadratul Syazwana Saja menulis lain daripada orang, baru best haha

    BalasPadam
  9. dah jarang2 dengar lagu2 jiwang ni.kalau utk yg sedag bercinta tu elok sangat la...hahha

    BalasPadam
  10. memang mendalam lirik lagu ni. walaupun iza tak pernah lagu ni. tapi not bad. maksud lirik ni boleh untuk macam-macam. kalau kita nk rasa lagu ni dekat dengan agama boleh je macam yang naim cakap tu. iza setuju jugak.

    BalasPadam
  11. First time dengar pasal ni, I jujurnya memang tak faham sangat syair ataupun apa-apa puisi yang banyak maksud tersirat walaupun ayah I orang sastera. LOL... I jenis yang faham kalau cakap direct je. Tapi baguslah perkongsian you macam ni.

    BalasPadam
  12. Bait bait lagu ni mmg meaningful. First time tahu pasal oenyanyi ni. Nampaknya boleh pergi jauh. Moga terus sukses

    BalasPadam
  13. Serious memang Lia baru tau ada lagu ni. Bagus juga ada lagu unsur ketuhanan ni.

    BalasPadam
  14. Terima kasih untuk article ni. first time dengar lagu ni. memang best. melekat pulak kat minda ni. :)

    BalasPadam
  15. member kata best sebab apak ni kalau tak silap macam geng2 group khalifah ker apa ...kalau tak silap dan tak lupa ...dan lirik dia memang deep sangat

    BalasPadam
  16. Sedap betul lirik dia kan. Saya setuju dengan lagu ini ditujukan pada Sang Pencipta dan ini seakan doa dari hambaNya.

    BalasPadam
  17. Boleh je lagu Ni ditujukan buat sang pencipta. Barulah Boleh jadi ibadah kan

    BalasPadam
  18. Lirik lagu ni mendalam betul sastera dia.. Sangat tersusun ayatnya.. Walaupun xpernah dengar lagi lagu ni tp liriknya ada unsur ketuhanan juga ya.. Baguslah..

    BalasPadam
  19. Sedap juga lagu dia. Betul tu memang mendalam lirik dia. Kena hayati betul-betul. Airah tak pernah dengar lagu dari diaorang ni

    BalasPadam
  20. Baru je dengar lagu ni kt Youtube semalam. Memang best. Lirik mendalam dan kene hayati lah. Sedih pun ad. Terbaik pencipta lagu ni. Transisi muzok yang digunakan best

    BalasPadam
  21. The lyrics is quite meaningful and express the love for their love one! Hopefully this song will reach out to more people out there as this indeed is a nice song.

    BalasPadam
  22. Isi hati pencipta lagu ni. Semoga berjaya sentiasa dan mencipta banyak lagi lagi yang bermakna dan positif.

    BalasPadam
  23. Alhamdullilah...mmg tengok dan dgr liriknya saya mmg fikirkan yg satu dan kekasihnya. Allah dan Rasulnya❤

    BalasPadam
  24. Lirik lagu ni ciptaan VOKALIS KHALIFAH YABANG..

    BalasPadam

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS