Memburu Dunia Membuat Alpa Pada Akhirat

in , by Muhammad Naim Abdullah, November 19, 2019
 


Berjalan di atas dunia akan memberi satu kesan pada hati jangka masa dekat dan jangka masa yang panjang. Cuba kita bayangkan berapa ramai manusia yang sentiasa memikirkan dunia sehingga membuat alpa pada akhirat. Para alim atau cerdik pandai berkata, Dunia ibarat Fatamorgana, persis melihat di hadapan mata seperti air, walhal ia hanya  terik panas yang membahang sahaja. Ramai daripada kita sudah tergoda dengan nikmat yang ada di dunia ini. Beberapa ramai terus alpa sehingga tidak sedar melupakan sang Pecipta.


Duhai sahabat-sahabat semua. Jangan terus lupa dengan pada Akhirat, kerana akhirat akan membimbing kita sehingga masuk syurga di janjikan oleh Allah. Tatkala kita tersesat di dunia boleh kembali kepada jalan yang benar, jika sesat menjumpai Allah nescaya syaitan menjadi tuhan kepada kita. Secangkir air di dalam gelas pabila di tuang air putih ia tetap  di kata air kotor walhal pada zahirnya gelas itu sudah kotor sebelum air putih di tuang. Begitulah jua dengan kehidupan kita sebagai manusia di atas dunia ini. Jangan lupa permulaan kita dan jangan jua kita lupa pengakhiran kita. Sama ada baik kejadian atau sebaliknya.

Dunia sahabat-sahabat semua. Sudah tiba masa kita mengisi masa dengan amalan ibadah kepada Allah. Kerana kehidupan di atas dunia tidak menentu pengakhiran yang baik. Hanya amalan kita yang dapat menyelamat kita daripada seksa api neraka. Ingatlah api neraka lebih 700  kali ganda daripada api dunia. Api pemetik api di nyala di hala pada ibu jari pada beberapa saat sahaja kita terus membuang ia ke lantai. 

Jom pulang mencari Redha Allah!

SHARE 16 comments

Add your comment

  1. Janganlah terlalu leka dgn duni yg semwntara ni

    BalasPadam
  2. Terima kasih di atas peringatan ini. Semoga ramai akan sedar dari kealpaan dan beribadah menuju akhirat. InsyaAllah

    BalasPadam
  3. Dah akhir zaman sekarang kan tapi masih ramai yang leka termasuk lah diri ni juga. Terima kasih atas ingatan.

    BalasPadam
  4. InshaAllah, itulah kadang alpa dengan dunia. Hurm semoga kita dapat pengakhiran yang baik

    BalasPadam
  5. Aamiin! Semoga kita semua diberkati dunia akhirat kerana di situlah tempat abadi kita.

    BalasPadam
  6. Sentiasa mengingat ingati..kadang manusia ni ada sifat lupa dan leka..kalau tau perlu tegur dengan baik..kehidupan ni kene seimbang

    BalasPadam
  7. Terima kasih atas perkongsian n ingatan nie. Moga syurga tmpt kita semua kekal abadi.. InsyaAllah

    BalasPadam
  8. thanks info ni. sesekali perlu diperingatkan berkenaan hal ni

    BalasPadam
  9. Terima kasih kerana mengingatkan.. memang kita akan lupa bila sibuk memenuhi jmpia kita di dunia dan lupa amalan utk akhirat nanti.

    BalasPadam
  10. Tq Naim sharinh pasal ni. Memang manusia sejenis yanh leka dan alpa. :(

    Teringat bait² lagu Hijjaz,

    Pulanglah pada tuhan,
    Cahaya kehidupan,

    Syarat bahagia didunia,
    Akhirat kekal selamanya,
    Pada Allah

    😊

    BalasPadam
  11. Uish. Kadang2 terasa hina jgk asyik kejar dunia. Tapi tulah, tanggungjawab besar dh ada family, kena kejad duni jgk . Kalau tk, makan maggi la nampaknye 😂

    BalasPadam
  12. Allahu... Terima kasih saling mengingati. Sejujurnya kekadang kita ni alpha, lupa! Semoga kita semua
    diberkati dunia akhirat hendaknya. Aamiin

    BalasPadam
  13. insyaAllah. semoga kita semua dapat kumpul amalan yang baik untuk jadi bekalan di sana nanti. terima kasih saudara untuk peringatan ini.

    BalasPadam
  14. Terima kasih di atas peringatan nya. Yelahhh, kadang kita lupa dan alpa dengan dunia. Hingga urusan akhirat diabaikan. Bagus artikel ini kerana saling ingat mengingati

    BalasPadam
  15. Bagus perkongsian begini...semoga kita semua mendapat berkah dari perkongsian ini..terima kasih kerana memberi ilmu..

    BalasPadam
  16. Terima kasih atas perkongsian. Kadang tu terlupa juga, seronok kalau ada yang tolong ingatkan dan betulkan semula niat kita

    BalasPadam

sila tinggal kata-kata anda:

© Ke Arah mencari redhaNYA · THEME BY WATDESIGNEXPRESS